Właściwości bananów: kalorie, witaminy, wartości odżywcze, indeks glikemiczny

12-04-2018

Właściwości bananów: kalorie, witaminy, wartości odżywcze, indeks glikemiczny

Banany to bez wątpienia jedne z najzdrowszych a zarazem najbardziej zróżnicowanych pod względem swoich właściwości odżywczych owoców.

Banany to bogate źródło między innymi potasu, niektórych witamin, a także białka oraz błonnika pokarmowego. Ze względu na swoje właściwości odżywcze banany powinny stanowić nie tylko nieodłączny element naszego codziennego jadłospisu, ale stanowią również integralną część wielu rozmaitych diet specjalistycznych.
Jakie są najważniejsze właściwości odżywcze bananów, jakie witaminy ma banan oraz w jakich sytuacjach regularne spożywanie bananów jest szczególnie zalecane? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej i postarajmy się udzielić odpowiedzi na powyższe pytania.

Banan: właściwości odżywcze

Jak wspominano, banany to naprawdę bogate źródło wielu cennych substancji odżywczych, w tym zwłaszcza niektórych pierwiastków mineralnych, witamin, białka a także błonnika pokarmowego. Najważniejsze i najbardziej istotne z dietetycznego punktu widzenia substancje odżywcze, jakie znajdziemy w bananach to:

  • Witaminy A, C, E, K oraz witaminy z grupy B.
  • Pierwiastki mineralne, w tym zwłaszcza potas, magnez, fosfor oraz wapń
  • Białko
  • Błonnik pokarmowy

W 100 gramach dojrzałego banana znajdziemy aż 360 mg Potasu, a do tego 27 mg Magnezu, 5 mg Wapnia a także 1 mg Sodu. 100 gram banana to także ponad 20 gr węglowodanów, ponad 2,5 gr błonnika pokarmowego oraz około 1 gr białka.

Ze względu na bardzo wysoką zawartość potasu (banany zawierają go w 100 gr aż o ponad 100 mg więcej, niż na przykład pomidory), regularne spożywanie bananów jest zalecane między innymi osobom mającym problemy z ciśnieniem, sercem oraz układem krążenia.

Indeks glikemiczny bananów wynosi równo 60 punktów, co oznacza, że owoce nie powinny występować w diecie osób chorujących na cukrzycę. Odpowiedź na pytanie ile kalorii ma banan brzmi: 100 gr owocu to mniej więcej 90 kalorii. Z tego powodu, banany raczej nie są wskazane osobom odchudzającym się.

Jakie wartości odżywcze ma banan poza tym, co zostało już wymienione pożywieniu? Należy tutaj przywołać zawartą już wcześniej informację o dość wysokiej zawartości błonnika pokarmowego (ponad 2 gr na 100 gr owocu). Ze względu na obecność błonnika pokarmowego banany znakomicie sprawdzają się w przypadku osób mających problemy z prawidłowym trawieniem pokarmów, zaparciami lub nieprawidłowym metabolizmem.

Kiedy i dlaczego warto jeść banany?

Banany, jak już wspominaliśmy, są raczej odradzane osobom chorującym na cukrzycę a także osobom odchudzającym się. Pomijając jednak te dwie grupy konsumentów, banany stanowią znakomitą, zdrową, kaloryczną a przy tym w pełni naturalną przekąskę.

Ze względu na zawartość magnezu oraz bardzo wysoką zawartość potasu regularne spożywanie bananów wywiera korzystny wpływ na układ nerwowy a także na układ mięśniowy. Nie bez powodu zresztą banany stanowią standardowy i raczej nieodłączny element niemal każdej diety kulturystycznej. Ze względu na stosunkowo wysoką zawartość węglowodanów (ponad 20 gr w 100 gr owocu, przy czym tylko połowa to cukry), spożywanie bananów jest zalecane zwłaszcza osobom pracującym nad rozbudową masy mięśniowej. Banan, czy to w postaci owocu, czy też jako element szejka, to także znakomity sposób na odżywkę potreningową, kiedy nasz organizm potrzebuje zastrzyku kalorii, witamin a zwłaszcza mikroelementów, których sporą część wytraciliśmy razem z potem.

Niektóre badania naukowe wskazują, że regularne spożywanie bananów może również wyraźnie zmniejszać ryzyko wystąpienia niektórych odmian chorób nowotworowych. Te potencjalne właściwości bananów są wiązane przez badaczy przede wszystkim z zawartością skrobi opornej, która reguluje pracę jelit, wzmaga ich perystaltykę a także wydatnie pomaga wiązać i wydalać z organizmu toksyny.

Banany są owocami wysokokalorycznymi a jednocześnie cechują się dość długim czasem trawienia. Z tego powodu, spożywanie bananów to znakomite rozwiązanie z rana oraz w ciągu dnia i jednocześnie nie najlepszy pomysł na wieczorną przekąskę. Dlaczego raczej nie należy spożywać bananów na noc? Z powodu ich dwóch wymienionych powyżej cech, czyli wysokiej zawartości kalorii oraz długiego czasu trawienia. Warto pamiętać, że podczas snu nasz metabolizm wyraźnie zwalnia. Z tego powodu, produkty, które są jednocześnie wysokokaloryczne oraz podlegają długiemu trawieniu nie zawsze mogą być przez organizm właściwie przyswojone, przez co częściowo zamieniają się w tkankę tłuszczową.

Warto wspomnieć także o tym, że istnieją badania wskazujące na fakt, iż regularne spożywanie bananów może stanowić skuteczną metodę profilaktyki choroby wrzodowej żołądka.

Co jeszcze warto wiedzieć o bananach?

Oprócz wymienionego zestawu właściwości odżywczych bananów można wskazać również kilka innych ciekawych faktów związanych z działaniem tych egzotycznych owoców na ludzki organizm.

Zapewne nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale banany posiadają naturalne właściwości odkwaszające organizm. Spożywanie bananów jest również zalecane w przypadku kobiet w ciąży, ponieważ owoce te łagodzą mdłości, regulują pracę jelit a także stanowią dość bogate i w pełni naturalne źródło kwasu foliowego. Uważa się również, że spożywanie bananów działa redukująco na bóle menstruacyjne (najprawdopodobniej, ta właściwość bananów związana jest z pozytywnym wpływem, jaki te owoce wywierają na układ krwionośny).

Oprócz tego, spożywanie bananów, i to w sporych ilościach, jest rekomendowane również w przypadku osób starających się rzucić palenie.

Banany mogą być wykorzystywane również w innej roli niż pokarm. Wielu dentystów zaleca korzystanie ze skórki od banana w celu wybielenia zębów. Jak to osiągnąć? Wystarczy kilka razy w tygodniu przez mniej więcej 10 minut dziennie pocierać wewnętrzną warstwą skórki od banana o powierzchnię zębów.

Na co uważać przy kupowaniu i jedzeniu bananów?

Banany, o czym była mowa powyżej, należą do najzdrowszych produktów spożywczych. Niestety, owoce te są dosyć podatne na procesy pleśnienia. Na co więc zwracać uwagę kupując banany? Przede wszystkim, z miejsca należy odrzucić te owoce, których skórka jest brązowo zabarwiona lub zawiera charakterystyczne kropki. Oznacza to bowiem, że wewnątrz owocu rozwijają się procesy gnilne. Niestety, "standardowa" metoda, czyli odcinanie nożem zgniłych fragmentów owocu nie jest najlepszym pomysłem: jeżeli procesy gnilne już zaczęły zachodzić, to tak naprawdę "zainfekowany" jest cały owoc, a więc również te partie, których kolor pozostał bez zmian.

Popularny stereotyp mówi o tym, że należy odcinać końcówki banana przed spożyciem owocu. Jest w tym trochę prawdy, ponieważ to właśnie w tych partiach banana rozpoczynają się procesy gnilne.

Warto również pamiętać, że banany nie są owocami występującymi w Polsce ani też w krajach ościennych. Najczęściej są importowane z Hiszpanii. Niestety, ale podczas transportu bananów przeważnie stosuje się różne środki chemiczne mające na celu zachowanie owoców w dobrym stanie. Z tego powodu, banany przed spożyciem powinny zostać dokładnie umyte. Jeżeli podczas jedzenia wyczuwamy specyficzny, "chemiczny" posmak, należy wyrzucić całą zakupioną partię owoców i zacząć zaopatrywać się w banany u innego sprzedawcy.

Gazetka NETTO