Ziemniaki - właściwości odżywcze, kalorie, odmiany

dn. 29. listopada 2018 r.

Ziemniaki - właściwości odżywcze, kalorie, odmiany

Ziemniaki zalicza się do byliny z rodziny psiankowatych. Nazwa ta dotyczy części jadalnej, czyli bulw, ziemniaków. Warzywo to jest uprawiane na masową skalę. Ceny ziemniaków na rynku są zazwyczaj niskie, a dania z wykorzystaniem tej rośliny są bardzo popularne i lubiane. W Europie pojawiły się one dopiero pod koniec XVI wieku, jednak w Andach były one uprawiane, aż 8 tysięcy lat temu.

Dieta Europejczyków od XIX wieku była bogata w to warzywo. Jan III Sobieski jest odpowiedzialny za sprowadzenie ziemniaków do Polski. Dziś z ziemniaków potrafimy stworzyć różnorodne dania, zjadamy je pod wieloma formami. Można je zakupić przez cały rok, a ich przyrządzenie nie wymaga żadnych umiejętności kulinarnych, ani dużej ilości poświęconego czasu. Wartość odżywcza ziemniaków nie jest zawsze doceniana, co jest dużym błędem, gdyż posiadają wiele drogocennych dla naszego organizmu składników. Abyśmy mogli uzyskać z tej rośliny, jak największą ilość witam i minerałów, musimy w odpowiedni sposób przyrządzić kartofle.

Właściwości odżywcze ziemniaków

Ziemniaki są doskonałym źródłem węglowodanów, właśnie dlatego nie są one polecane dla osób odchudzających się czy dbających o swoją wagę. Większość osób zna stwierdzenie, iż przez jedzenie ziemniaków można szybko przytyć. Jednak jest ono nieprawdziwe. Ziemniaki faktycznie dostarczają organizmowi sporą dawkę skrobi, jednak nie są tuczące. Dopiero, jeśli połączy się je wraz z tłuszczem, mogą spowodować odkładanie się tkanki tłuszczowej, jednak tak samo bywa w przypadku makaronu czy ryżu. Białka znajdujące się w kartoflach nie są pełnowartościowe, ponieważ nie zawierają wszystkich aminokwasów egzogennych. Białka te jednak mają sporą wartość biologiczną. Należy wiedzieć o tym, iż ziemniaki zawierają minimalne ilości tłuszczu. Ziemniaki połączone z chudym mięsem i warzywami są dietetyczne oraz bardzo zdrowe, ponieważ zawierają wiele cennych witamin i mikroelementów. Zawierają one spore dawki witamin (PP., B1, B5, B6, C), a także drogocenne składniki mineralne takie jak magnez, fosfor, potas, żelazo, miedź, cynk i mangan.

Spożywanie ziemniaków może pomóc w:

  • regulacji pracy układu pokarmowego, między innymi jelit
  • obniżeniu ciśnienia krwi
  • poprawie stanu skóry, zyska ona witalność i zdrowy wygląd
  • polepszeniu się wzroku
  • usunięciu zalegającej wody z organizmu
  • usprawnieniu procesu krzepnięcia krwi
  • zmniejszeniu się poziomu stresu

Osoby będące na diecie bezglutenowej, czyli na przykład chorujące na celiakię, mogą wykorzystywać ziemniaki czy mąkę ziemniaczaną do swoich potraw. Okłady z tego warzywa działają przeciwbólowo. Okład przyrządzany jest z ugotowanych i rozgniecionych ziemniaków, po czym umieszcza się je w płóciennym woreczku. Stosuje się je zwłaszcza u osób cierpiących na bóle brzucha czy bóle reumatyczne. Ciepłe ziemniaki doskonale radzą sobie z łagodzeniem bólu ucha. Kawałki surowych ziemniaków wykorzystuje się do łagodzenia migreny, przykłada się je do bolącego miejsca. Maseczka zrobiona z ugotowanych kartofli doskonale zmniejsza trądzik, oparzenia, liszaje czy odmrożenia. Przyspiesza proces znikania siniaków i zmniejsza świąd skóry. Osoby borykające się z kamicą nerkową powinny wypijać napar z obierek ziemniaków, ponieważ pomaga on w rozbijaniu kamieni.

Skład i liczba kalorii w ziemniakach

W porcji 100 g ziemniaków znaleźć można:

  • 20 g węglowodanów
  • 3g błonnika
  • 20 g błonnika

Błonnik odgrywa szczególną rolę w naszym organizmie, ponieważ pomaga w pracy jelit. Ziemniaki zawierają także witaminy C, E, K, B3 i B6, a także potas, który znajduje się w naszych kościach i odpowiada za równowagę elektrolitową w organizmie. Fosfor natomiast znajdujący się w kartoflach odpowiada za dobry stan naszych zębów. Spożywaniu paru porcji tego warzywa w ciągu tygodnia zagwarantuje nam świetne samopoczucie oraz zdrowie.

Jedna porcja ziemniaków o wadze 100 g posiada jedynie 70 kalorii. Wszelkie pozostałe dodatki wykorzystywane w daniach takie jak sosy czy tłuszcze jednak zwiększają ilość zjadanych kalorii. Dobrze jest zrezygnować z tych niezdrowych dodatków i zamiast nich, do dania wykorzystać niskokaloryczny jogurt naturalny.

Znane odmiany ziemniaków

Na całym świecie istnieje aż 10 tysięcy odmian tego warzywa. W naszym kraju jednak spotkamy 100 różnych odmian, a najpopularniejsze z nich to: Lord, Irys, Agata, Irga czy Vineta.

Biorąc pod uwagę przeznaczenie kulinarne, możemy wyróżnić cztery rodzaje ziemniaków:

  1. A - odmiany sałatkowe, zachowują swój kształt po ich ugotowaniu.
  2. B - można je wykorzystać na wiele sposobów, nadają się do smażenia, pieczenia, gotowania, stosuje się je do farszów czy zup.
  3. C - mączyste, doskonałe do smażenia placów ziemniaczanych, pieczenia, robienia kopytek czy pyz.
  4. D - bardzo mączyste, mające suchą konsystencję

Dieta ziemniaczana

W ciągu ostatnich lat dużą popularność zyskała tak zwana dieta ziemniaczana. Dzięki niej osoby z nadwagą mogą poprawić swój. Nowa dieta pozwala na oczyszczenie organizmu ze wszelkich toksyn. Polecane jest również osobom mającym problemy z nerkami.

Ziemniaki do nierozłączny element naszych potraw. Możemy bez żadnych obaw wybierać je do naszych codziennych dań, gdyż wpłyną one jedynie pozytywnie na nasze zdrowie.

Gazetka NETTO