Ile kalorii ma marchewka? Właściwości odżywcze marchwi, kalorie, witaminy

dn. 16. listopada 2018 r.

Ile kalorii ma marchewka? Właściwości odżywcze marchwi, kalorie, witaminy

Marchew to bardzo popularne, tanie i smaczne warzywo. Można ją spożywać pod różnymi postaciami i zawsze jest niebywale atrakcyjna i lubiana. Posiada też wiele właściwości odżywczych i witamin. Wpływa ona dobrze na zdrowie i na urodę.

100 gramów marchwi dostarcza mniej więcej 40 kcal. Jej wartość kaloryczna jest wynikiem przede wszystkim węglowodorów, ponieważ w warzywie tym praktycznie nie ma tłuszczów i białka. 

Marchewka jest cennym i bogatym źródłem witaminy A, zawiera również sporo witaminy C, B (kwas foliowy, B1, B2, B3, B5, B6), oraz K. W warzywie tym znajduje się również sporo składników mineralnych takich jak m.in. fosfor, potas, czy magnez. Dlatego marchewka jest taka zdrowa i ma tyle pozytywnych właściwości. Warto wspomnieć, że:

  • wspiera układ nerwowy,
  • wpływa pozytywnie na pamięć i koncentrację,
  • wzmacnia włosy i paznokcie, odżywia skórę,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory,
  • wzmacnia wzrok,
  • zmniejsza objawy starzenia,
  • poprawia odporność,
  • oczyszcza i odtruwa organizm,
  • wspiera układ krwionośny,
  • obniża poziom cholesterolu, co za tym idzie zmniejsza ryzyko miażdżycy.

W kuchni marchewka świetnie sprawdza się jako dodatek do surówek i sałatek. Świetnie nadaje się do zup, dań warzywnych, czy szejków. Bardzo często sięga się po nią jako po przekąskę do chrupania. Swoje zastosowanie znalazła również w cukiernictwie, wykorzystuje się ją do pieczenia dietetycznych ciast. Krótko mówiąc marchewka nadaje się do wszystko, świetnie współgra ze słodkimi i słonymi daniami i w każdej konfiguracji smakuje świetnie. 

Warto pamiętać, że jedząc za duże ilości marchewki można się nabawić przebarwień w pomarańczowym kolorze (to samo dotyczy nadmierne ilości soku z marchewki). Aby stracić jak najmniej wartości odżywczych zaleca się gotowanie marchewki całej nie posiekanej. Można też gotować ją ze skórką. 

Indeks glikemiczny surowej marchwi jest niski, jednak po ugotowaniu wzrasta, dość znacząco. Dlatego osoby chorujące na cukrzycę albo walczące z otyłością nie powinny jeść jej za dużo. 

Marchewka to bardzo zdrowe warzywo, które świetnie smakuje i prezentuje się w każdej formie. Warto dołączyć ją do codziennej diety.

Gazetka NETTO