Jogurt naturalny pomoże Ci schudnąć

06-03-2017

Jogurt naturalny pomoże Ci schudnąć

Nie sposób wymienić wszystkich jego właściwości. Ma ich tak dużo, że można by o nim bardzo długo i dużo pisać. Jogurt naturalny, bo o nim właśnie mowa, jest idealnym dodatkiem do wielu potraw.

Może jeść go praktycznie każdy - zarówno osoby, które nie tolerują laktozy, a także Ci, którzy przechodzą na dietę. Jakie ma właściwości i jak może nam pomóc przy odchudzaniu?

Jogurt naturalny - właściwości

Jogurt naturalny to produkt mleczarski, który otrzymywany jest z mleka. Przez 4 do 7 godzin w temperaturze 42–45 °C rozwijają się w nim kultury bakterii m. in. Lactobacillus i Streptococcus. Wyrób ten ma gęstą konsystencję, białą lub kremową barwę oraz lekko kwaśny smak. Chyba nie znajdziecie nigdzie produktu tak zdrowego i zarazem pysznego. Jest on praktycznie niezbędny w naszej codziennej diecie. Co takiego zawiera i jak działa?

Przede wszystkim ma dużą zawartość wapnia, który jest podstawowym budulcem naszych kości. Szklanka jogurtu, czyli ok. 250 g zawiera aż 450 mg wapnia, czyli połowę dziennego zapotrzebowania na wapń w przypadku dzieci i ok. 30-40 % u dorosłych. Szczególnie osoby po 30 roku życia powinny spożywać jogurty. Organizm, któremu nie dostarczamy odpowiedniej dawki tego składnika, pobiera zapasy zgromadzone w kościach, co może doprowadzić do osteoporozy. Dodatkowo, jogurt będzie idealnym uzupełnieniem wapnia dla ludzi, którzy nie tolerują laktozy. W czasie produkcji jogurtu mikroorganizmy rozkładają laktozę na cukry proste, dzięki czemu jogurt jest dużo bardziej przyswajalny niż mleko. Wapń zmniejsza także ryzyko wystąpienia raka jelita grubego oraz hamuje produkcję kwasów żółciowych, dzięki czemu nie drażnią one ścian jelita grubego. Ponadto jogurt warto również stosować kilka dni przed i w czasie miesiączki, ponieważ łagodzi objawy PMS oraz zmniejsza dyskomfort w jamie brzusznej.

Kolejną ważną zaletą jogurtów jest zawartość bakterii z rodziny Lactobacillus, które odnawiają mikroflorę jelit, wpływają na redukcję wydzielania gazów oraz zmniejszają wzdęcia. Te właściwości jogurtu sprawiają, że jego spożywanie szczególnie polecane jest osobom biorącym antybiotyki, ponieważ ma on działanie osłonowe. Bakterie zawarte w jogurcie pozytywnie oddziałują również na naszą odporność oraz tworzą naturalną barierę ochronną przed szkodliwymi bakteriami. Jogurt może zastąpić z powodzeniem preparaty na przeziębienie i inne infekcje wirusowe. Jogurty poprawiają również perystaltykę jelit, zapobiegają zaparciom i biegunkom. Wspomagają także leczenie infekcji drożdżycowych i łagodzą objawy zapalenia pęcherza moczowego. Zmniejszają również ilość złego cholesterolu i chronią przed miażdżycą.

Jogurt naturalny - kalorie i wartości odżywcze

Jogurt naturalny - kcal. 100 g jogurtu naturalnego to tylko 60 kcal. Zawiera on oprócz tego 7 g węglowodanów, ok. 5 g białka, a także witaminy A, C, D, E i K oraz witaminy z grupy B. Poza tym to bogate źródło wapnia (183 mg), fosforu (144 mg), potasu (234 mg) i sodu (70 mg). Naturalny jogurt zawiera także ok. 1,5 g tłuszczu. W przypadku jogurtu owocowego jest to ok. 150 kcal. 

Jogurt naturalny na diecie

Oczywiście faktem jest, że jogurty pomagają nam w odchudzaniu, jednak musimy pamiętać, ze nie każdy jogurt będzie odpowiedni. Najważniejszą zasadą przy wyborze odpowiedniego jogurtu jest oczywiście czytanie etykiet. Niech nie zwodzą nas hasła reklamowe z jogurtami fit i light. Bardzo często produkty, które nie zawierają tłuszczu, mają w sobie cukier, mleko w proszku czy żelatynę lub inne substancje zagęszczające. Przede wszystkim warto wybierać jogurty, w których jest duża zawartość białka, ponieważ zmniejsza ono apetyt. Z racji tego, iż białko jest dłużej trawione, jogurt jest bardziej sycący i starcza nam na dłużej. Często zamiast jogurtu naturalnego poleca się jogurt grecki, który ma mniejszą zawartość węglowodanów oraz zawiera 2 razy więcej białka. Buduje ono nasze komórki i wpływa na wytwarzanie enzymów i hormonów. Jednocześnie jednak grecki jogurt zawiera więcej tłuszczu, dlatego warto spożywać go z umiarem. Ważne jest przede wszystkim odpowiednie zbilansowanie wszystkich posiłków.

Dieta jogurtowa stała się dość popularna. Oczywiście nie mówimy tutaj o spożywaniu wyłącznie jogurtów przez cały dzień, ale o uzupełnieniu chociaż trzech posiłków jogurtami. Przykładowo warto spożywać jogurt na śniadanie w towarzystwie owoców oraz produktów zbożowych. Warto dodawać ten produkt do muesli owocowego, płatków owsianych czy kukurydzianych. Taki dodatek zapewni nam systematyczne spalanie tłuszczu i stopniową utratę wagi. Przez dwa tygodnie możemy zrzucić nawet 6 kilogramów i co ważne, taka dieta pozwala dostarczyć organizmowi wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Przy okazji pozwala nam się najeść i nie odczuwać głodu. Badania dowiodły, że osoby będące na diecie odchudzającej z jogurtem straciły o 81% więcej tłuszczu z obszaru brzucha niż osoby stosujące diety bezjogurtowe i zrzuciły o 1,5 kg więcej. Dieta jogurtowa oczyszcza organizm z toksyn i pozwala czuć nam się lekko. Poprawia także nasze samopoczucie.

Jak powinna wyglądać dieta jogurtowa? Trwa ona dwa tygodnie. Przede wszystkim pamiętajmy, że przy takiej diecie dozwolone są prawie wszystkie produkty prócz czerwonego mięsa oraz tłustych ryb. Dieta opiera się na trzech głównych posiłkach, które możemy łączyć z dowolnymi produktami. Jako podwieczorek czy drugie śniadanie możemy także jeść jogurty owocowe - warto jednak wybierać te bez dodatku cukru czy syropów glukozowych. Dozwolone są wszystkie owoce, warzywa, pieczywo pełnoziarniste oraz chude mięso. Pamiętajmy jednak, by nie stosować diety jogurtowej, jeśli mamy problem z metabolizmem białka oraz dolegliwości związane z niewłaściwą pracą nerek.

Dieta jogurtowa - przykładowy jadłospis

  • Śniadanie: kiwi, jabłko, pół banana oraz 1/4 szklanki muesli polane szklanką jogurtu naturalnego albo owoce zmiksowane z jogurtem naturalnym, 2 wafle ryżowe;
  • Obiad: 100 g pieczonej piersi z kurczaka, warzywa gotowane na parze oraz szklanka ugotowanego ryżu polanego jogurtem naturalnym albo kotlet schabowy saute, niełuskany ryż, pomidor oraz mały kubek jogurtu;
  • Kolacja: pieczywo chrupkie z chudą wędliną, pomidor oraz mały kubek jogurtu naturalnego albo graham z plasterkiem chudego żółtego sera, jogurt naturalny, banan.

Gazetka NETTO