Lista zakupów

edytuj produkt

zapisz

Brzoskwinia - kalorie, właściwości, wartości odżywcze, witaminy

Ciężko znaleźć osobę, która nie lubi brzoskwiń. Cenimy je za oryginalny smak, rozpływający się w ustach miąższ i niesamowity aromat. Są słodkie, soczyste, po prostu pyszne.  Ale brzoskwinia to nie tylko smak, to również niezliczona ilość witamin i minerałów. Owoce mają właściwości, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Warto je poznać i regularnie sięgnąć po ten smaczny owoc.

Gdzie rosną brzoskwinie?

Brzoskwinie pochodzą z Chin, ale obecnie nie rosną dziko, występuje jako roślina uprawna. Lubią ciepły, słoneczny klimat. W Polsce można uprawiać ją na działkach i przydomowych ogródkach. Uprawa nie jest łatwa, większość roślin może nie przetrwać zimy, bywa, że pędy uszkadzane są przez majowe przymrozki. Warto jednak pokusić się o hodowlę, ponieważ trudy rekompensują walory smakowe i zdrowotne brzoskwiń. Najczęściej drzewka owocowe kupuję się w szkółkach lub sklepach ogrodniczych, można również pokusić się o hodowlę brzoskwinie z pestki. Należy jednak pamiętać, że brzoskwinie otrzymane z pestki nie będą tak smaczne, jak te kupione w sklepie.

Brzoskwinie - jaki witaminy zawierają?

Każdy z nas wie, że owoce powinny znaleźć się na szczycie piramidy żywnościowej. Są zdrowe, mają moc witamin, a poza tym sprzyjają zachowaniu szczupłej sylwetki. Późna wiosna i lato to okres, kiedy w sklepach i na bazarach królują brzoskwinie. Warto sięgać po nie jak najczęściej, ponieważ są zdrowe, zawierają składniki, które poprawiają odporność, zapobiegają chorobom, a także dbają o urodę. Zawierają duże ilości witamin, m.in.:

  • witaminę C - 6,6 mg/100 g,
  • witaminy C - 6,6 mg/100 g,
  • witaminy B3 - 0,806 mg/100 g,
  • witaminy A - 326 IU/100 g,
  • witaminy E - 0,73 mg/100 g'
  • witaminę K1

Wymienione witaminy mają duże znacznie w podnoszeniu odporności orgazmu, mają świetny wpływ na włosy, paznokcie i skórę. Doskonale ją odżywiają, nawilżają i wzmacniają, a także poprawiają koloryt cery. Przyczyniają się do młodego wyglądu, wygładzają zmarszczki, sprawiają, że cera jest nabiera blasku. Niacyna, czyli witamina B3 ma pozytywny wpływ na samopoczucie, dodaje energii, obniża poziom stresu i zapobiega rozdrażnieniu. Warto sięgać po ten owoce w czasie egzaminów czy ważnej rozmowy, na pewno przyczyni się pozytywowego efektu. Witaminy zawarte są nie tylko w pysznym miąższu, ale również w pestce. Aby w pełni wykorzystać zalety brzoskwini, można zmiażdżyć pestkę i dosypywać ją do potraw. Herbata z liści i kory drzewa brzoskwiniowego chroni przed zapaleniem oskrzeli, zapobiega przeziębieniom oraz likwiduje nieżyt żołądka.

Minerały zawarte w brzoskwiniach

Brzoskwinie są również dobrym źródłem minerałów. Zawierają duże ilości potasu i magnezu, które poprawiają funkcjonowanie mięśni, zapobiegają skurczom, a także fosforu, cynku, miedzi, manganu i boru. Bor podnosi poziom estrogenu, przez co przeciwdziała osteoporozie. W skład brzoskwini wchodzi również błonnik, który chroni przed chorobami serca, udarem, a także przeciwdziała otyłości.

Regularnie spożywane owoce zapobiegają wystąpieniu cukrzycy typu 2. Brzoskwinie są też źródłem roślinnych fitosteroli, które chronią organizm przed rozwojem komórek raka jelita grubego, prostaty oraz raka piersi, obniżają zawartość cholesterolu w surowicy krwi. Mają również działanie przeciwbakteryjne. Zawierają kwas foliowy, dlatego są szczególnie polecane kobietom w ciąży. Wspomagają rozwój dziecka, zapobiegają wadom płodu, działają korzystnie na kształtowanie kości, zębów i chrząstek. Zwiększają przyswajalność żelaza, co ma również duże znaczenie dla ciężarnych pań.

Jakie jeszcze właściwości mają brzoskwinie?

Brzoskwinie powinny znaleźć się w codziennej diecie osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Są niskokaloryczne, bo 100 gramów brzoskwini dostarcza zaledwie 39 kcal. Składają się głównie z wody, która zajmuje 89% ich zawartości oraz cukrów i błonnika. Mają niski indeks glikemiczny, który wynosi 35. Owoce są lekkostrawne, dlatego mogą być spożywane przez osoby z wrażliwym układem pokarmowym. Duża zawartość wody powoduje, że zjedzenie brzoskwini świetni gasi pragnienie, warto zabierać je na letnie wyprawy lub wypoczynek na plaży.

Błonnik sprawia, że owoce są sycące, po zjedzeniu jednego lub dwóch owoców nie odczuwa się głodu. Przyczyniają się również do lepszego trawienia, wspomagają prace jelit oraz zapobiegają zaparciom. Kolejna właściwość, jaką posiadają brzoskwinie to odtruwanie organizmu z toksyn. Mają działanie moczopędne oraz pomagają przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. Polecane są w chorobach reumatycznych oraz schorzeniach układu moczowego.

Jak spożywać brzoskwinie?

Najsmaczniejsze i najzdrowsze są brzoskwinie spożywane na surowe, zerwane prosto z drzewa. W tej postaci mają najwięcej witamin, które są dobrze przyswajalne przez organizm. Ale świeżymi brzoskwinia możemy cieszyć się tylko przez kilka miesięcy, dlatego warto je zamrozić i spożywać przez cały rok. Mrożenie nie obniża znacząco wartość owoców, może lekko wpływać na ich smak. Dużo gorsze wartości mają owoce mocno przetworzone, w puszcze. Zawierają dużo cukru, w takiej postaci nie powinny być zjadane przez osoby dbające o linię. Brzoskwinie można również suszyć. Suszone mogą stanowić świetną przekąskę oraz zamiennik niezdrowych słodyczy. Brzoskwinie są również świetnym dodatkiem do ciast, lodów, deserów, można przyrządzać z nich dżemy, kompoty i soki. Z pestek produkuje się olej, który ma dobre właściwości nawilżające i wygładzające.

Jak widać, brzoskwinie, oprócz tego, że są smaczne, mają wiele dobroczynnych właściwości. Warto je regularnie jeść, cieszyć się ich smakiem oraz niezaprzeczalnymi zaletami.

Wróć

Jak jeść grejpfruta?
Kalorie, witaminy, wartości odżywcze, indeks glikemiczny
Poznaj właściwości odżywcze orzechów włoskich
Serek wiejski – szybko, łatwo i pysznie!
Jak jeść grejpfruta?
Właściwości cytryny
Poznaj właściwości odżywcze orzechów włoskich
Serek wiejski – szybko, łatwo i pysznie!
Gazetka NETTO