Lista zakupów

edytuj produkt

zapisz

Borówka amerykańska - właściwości, kalorie, witaminy

Borówka amerykańska jest pysznym owocem jagodowym goszczącym w sklepach i na stołach przez całe lato. Jej ciemne owoce zawierają wiele cennych witamin, mikroelementów i innych związków niezbędnych w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu i korzystnych dla niemal wszystkich układów i narządów. Jest przy tym owocem mało kalorycznym, poprawiającym trawienie i ważnym składnikiem zdrowych koktajli.

Witaminy i mikroelementy zawarte w borówce amerykańskiej

Borówki amerykańskie zawierają dużą ilość witaminy C, są najbogatszym jej źródłem (około 10 mg na 100 gram jagód). Są także bogatym źródłem witamin  D, K i PP oraz tych z grupy B (B1, B2, B3, B6) oraz witaminy A i E, których mają więcej niż inne owoce. Zawierają także kwas foliowy - bardzo ważny w pierwszych tygodniach ciąży. Kwas pantotenowy, czyli witamina B5 jest, z kolei, niezbędna w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Borówki amerykańskie są także źródłem szeregu cennych mikroelementów takich jak potas, fosfor, magnez, sód, żelazo, selen, cynk, miedź i wapń. Ponadto owoce te zwierają błonnik pokarmowy (3,5 grama w 100 gramach owoców), polifenole, antyoksydanty oraz pektyny.

Właściwości prozdrowotne borówki amerykańskiej

  • pozytywnie wpływa na pamięć i poprawia pracę mózgu. Duża zawartość flawonoidów w borówkach powoduje, że poprawia ona pamięć. NA Uniwersytecie w Exeter przeprowadzono pod tym kątem badanie, któremu poddano 26 osób w wieku 65-77 lat. Pokazało, ono że uwzględnienie w diecie tego owocu powoduje odwrócenie procesów utraty pamięci, które następują wraz z wiekiem. Dobroczynne działanie borówki polega na stymulowaniu połączeń neuronów i usprawnianiu przepływ krwi do mózgu.
  • pomaga zapobiegać nadciśnieniu. Ludzie spożywający borówki amerykańskie co najmniej raz w tygodniu o 10% mniej chorują na nadciśnienie tętnicze. Dzieje się tak, dzięki zawartym w tych owocach antocyjanom. Wyniki czternastoletnich badań przeprowadzonych na niemal dwustu tysiącach badanych przeprowadzono na Uniwersytecie Harvarda.
  • poprawia pracę serca oraz układu krwionośnego poprawiając funkcje naczyniowe i zapobiegając sztywnieniu tętnic. Zapobiega cukrzycy typu II.
  • ma działanie antynowotworowe. Zawarta w borówce amerykańskiej duża ilość fitoestrogenów blokuje działanie enzymów powodujących nowotwory hormonozależne takie jak na przykład rak piersi czy tarczycy. Drugim antynowotworowym składnikiem tych owoców jest kwas elagowy i kwas foliowy przeciwdziałające nowotworom krtani, przełyku, płuc oraz macicy.
  • wspomaga pracę oczu. Osoby, które dużo pracują przy komputerze, a także kierowcy oraz wszyscy nadwyrężający wzrok powinni koniecznie spożywać borówki amerykańskie. Antocyjany i antyoksydant witamina A, w które bogate są te owoce, działają wzmacniająco na oczy, zwalczając wolne rodniki oraz poprawiając fotoreceptory oka. Wykorzystuje się pozytywne właściwości borówki amerykańskiej wspomagająco przy leczeniu zaćmy i zwyrodnieniu plamki żółtej.
  • pozytywnie działa na układ pokarmowy. Borówki amerykańskie zawierają dużą ilość błonnika, który jest niezbędny do prawidłowego działania układu pokarmowego oraz usprawniającego metabolizm. Błonnik zawarty w owocach pomaga usuwać z organizmu toksyny i inne zbędne produkty przemiany materii. Borówka działa także przeciwbiegunkowo, pomaga w problemach gastrycznych, ma właściwości lekko przeczyszczające, co pomaga przy zaparciach oraz posiada związki niszczące oporne na leki szkodliwe szczepy bakterii E.Coli.
  • pomaga chronić wątrobę przed uszkodzeniami i spowalnia rozwój marskości. Chińskie badania przeprowadzone w Collegium Medycznym w Guiyang pokazały, że borówka amerykańska pozytywnie wpływa na hepatocyty, czyli komórki wątrobowe, chroniąc je przed uszkodzeniami poprzez łagodzenie procesów zapalnych, a tym samym cały organ przed włóknieniem.

Właściwości odżywcze borówki amerykańskiej.

Borówki amerykański są bardzo zdrowe, niezwykle smaczne a do tego mają niewiele kalorii. Stugramowa porcja owoców zawiera około 15 g węglowodanów, 0,7 g białka, 0,4 g tłuszczów, a ponad trzy czwarte jej składu to woda. Jagody te nie są bardzo kaloryczne, bo 100 gramów owoców to zaledwie 57 kalorii. Indeks glikemiczny borówki amerykańskiej wynosi 55, co jest wynikiem średnim. Najkorzystniej spożywać jest świeże owoce - zawierają one wtedy najwięcej cennych substancji. Poddane działaniu wysokiej temperatury tracą prawie 80% drogocennych składników, suszone zawierają o około jednej piątej właściwości mniej, ale mrożone owoce zachowują prawie wszystko. Borówki amerykańskie są składnikiem wielu zdrowych koktajli. Można je też z powodzeniem dodawać do sałatek i surówek.

Ciekawostki

  • Podczas II wojny światowej brytyjscy piloci RAF-u jedli spożywali dużo borówki amerykańskiej, aby lepiej widzieć po zmierzchu i w nocy.
  • Największe w Europie uprawy borówki amerykańskiej znajdują się w Polsce.
  • Odpowiednio pielęgnowany krzew może rodzić owoce nawet przez dwadzieścia lat.
  • Borówkę amerykańską, dzięki jej niezwykle cennym właściwościom antyoksydacyjnym zalicza się do tak zwanych superfoods.
  • Roślinę można z powodzeniem uprawiać w pojemnikach na balkonie lub tarasie.

Wróć

Kalorie, witaminy, wartości odżywcze, indeks glikemiczny
Jak obrać i jeść owoc granatu?
Jedzenie grejpfruta na noc. Czy jest zdrowe i pomaga w odchudzaniu?
Pomysł na surówkę z marchwi w połączeniu z jabłkiem lub porem
Właściwości granatu
Jak obrać i jeść owoc granatu?
Jedzenie grejpfruta na noc. Czy jest zdrowe i pomaga w odchudzaniu?
Surówka z marchewki
Gazetka NETTO