Lista zakupów

edytuj produkt

zapisz

Bób - właściwości, wartości odżywcze, kalorie, witaminy

Gotowany bób to doskonała przekąska, szczególnie w porze letniej. Może być on także bazą do przygotowania wielu potraw. Jest to roślina strączkowa, która dostarcza organizmowi wiele cennych witamin i składników odżywczych. Dodatkowo posiada właściwości lecznicze, zatem powinien być spożywany nie tylko ze względu na walory smakowe. Co dokładnie kryje w sobie bób?

Bogactwo witamin

Te małe ziarenka to prawdziwa bomba witaminowa. Jest on polecany szczególnie przyszłym mamom, ponieważ zawiera znaczne ilości kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Już 100 g bobu pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy. Niebagatelne znaczenie ma to, że znajdziemy w nim również witaminy z grupy B, które pomagają wchłaniać kwas foliowy do organizmu. Bób to także źródło witaminy A, C oraz K.

Minerały i wartości odżywcze

Bób dostarcza sporej ilości minerałów i składników odżywczych. Przede wszystkim jest on, jak każda roślina strączkowa, bogaty w białko. Powinien być spożywany przez osoby unikające jedzenia mięsa, ponieważ białko roślinne w nim zawarte może być substytutem białka zwierzęcego. Ponadto znajdziemy szereg różnych składników mineralnych, takich jak:

  • cynk,
  • potas,
  • fosfor,
  • miedź,
  • wapń,
  • mangan,
  • sód,
  • żelazo.

Ze względu na zawartość witaminy C, żelazo jest dobrze wchłanialne do organizmu. Błonnik pokarmowy zawarty w bobie nie tylko wspomaga pracę jelit, ale także sprawia, że jest to idealne warzywo dla osób na diecie odchudzającej, gdyż zapewnia uczucie sytości na długi czas. Bób zawiera około 100 kalorii w 100 gramach, zatem nieco więcej niż większość warzyw, jednak warto po niego sięgnąć ze względu na zawartość licznych składników odżywczych. Jego indeks glikemiczny jest jednak dosyć wysoki, gdyż w przypadku surowego bobu wynosi 40, a ugotowanego 80. Gotowanego bobu powinny zatem unikać osoby z cukrzycą.

Bobem w chorobę

Warzywo to jest naturalnym lekarstwem, które nie tylko wspomaga leczenie chorób, ale również dobrze sprawdza się w ich profilaktyce. Powinien on na stałe zagościć w menu osób ciepiących na:

  • choroby układu krążenia - bób może zastąpić mięso, którego chorzy powinni unikać, dodatkowo potas sprzyja redukowaniu ilości cholesterolu we krwi,
  • anemię - ze względu na zawartość żelaza i witamin z grupy B pomaga zwalczać anemię mikrocytarną i megaloblastyczną,
  • chorobę Parkinsona - dzięki zawartości lewodopy (forma dopaminy) może wspomagać sprawność ruchową chorego.

Bób może być także pomocny w profilaktyce raka piersi, gdyż jest bogaty w izoflawonoidy niszczące jego komórki oraz raka jelita grubego poprzez dostarczanie organizmowi błonnika pokarmowego w dużej ilości.

Wróć

Ziemniaki z grilla
Sałatka z ziemniaków
Zapiekanka z ziemniakami
Ziemniaki - właściwości odżywcze, kalorie, odmiany
Ziemniaki z grilla
Sałatka z ziemniaków
Zapiekanka z ziemniakami
Ziemniaki - właściwości odżywcze, kalorie, odmiany
Gazetka NETTO