Woda z cytryną na czczo

13-04-2018

Woda z cytryną na czczo

Woda z cytryną pita na czczo przed śniadaniem to prosty sposób na poprawienie kondycji układu pokarmowego.

Przygotowanie takiego napoju wymaga mało czasu, jednocześnie jest on źródłem wielu cennych mikroelementów. Pomaga w prawidłowym nawodnieniu organizmu i jest zalecany osobom, które mają problemy z trawieniem. Dostarcza dużej ilości przeciwutleniaczy, chroniących przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników i spowalniających procesy starzenia.

Jak i kiedy pić wodę z cytryną?

Zrobienie wody z cytryną jest bardzo łatwe i zajmuje chwilę. Do szklanki wody należy wycisnąć sok z co najmniej połowy cytryny. Smak urozmaicą różne dodatki, np. mięta, imbir, cynamon lub miód. Kontrowersje budzi idealna temperatura tak przygotowanego napoju. Zwolenników ma zarówno wersja na ciepło, jak i na zimno, więc można wybrać swoją ulubioną. Najważniejsze, żeby nie dodawać soku do bardzo gorącej wody, ponieważ wysoka temperatury zniszczy część witamin znajdujących się w cytrynie.

Picie wody z cytryną zalecane jest rano, około pół godziny przed pierwszym posiłkiem. Korzystny wpływ napoju na organizm da się odczuć po dwóch tygodniach systematycznego stosowania. Ponieważ ułatwia trawienie, jest zalecany osobom, które jedzą obfite i tłuste śniadania.

Doskonałe źródło antyoksydantów

Woda z cytryną zawiera flawonoidy, które są antyoksydantami chroniącymi komórki przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na cały organizm, zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów, chorób układu krążenia, a także chorób neurodegeneracyjnych. Flawonoidy pomagają w zapobieganiu cukrzycy, ponieważ zwiększają wrażliwość tkanek na insulinę. Ułatwiają również obniżenie ciśnienia krwi.

Duża dawka witaminy C

Cytryna jest bardzo dobrym źródłem witaminy C, której często brakuje w naszej diecie. Nawet jadłospis bogaty w warzywa nie zawsze dostarcza wystarczających ilości tego mikroelementu, ponieważ jest on niszczony w trakcie obróbki termicznej. Tymczasem wystarczą dwie łyżki soku z cytryny, żeby pokryć 25 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, pomaga obniżyć poziom cholesterolu, wpływa pozytywnie na kondycję włosów i paznokci. Chroni skórę przed procesami starzenia i ogranicza niekorzystne działanie czynników środowiskowych, np. promieniowania UV. Poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, dlatego zapobiega infekcjom. Wspiera wchłanianie żelaza.

Oprócz witaminy C w soku z cytryny znajdują się także inne ważne mikroelementy, przede wszystkim potas, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowej pracy układu krążenia i układu nerwowego. Cytryna jest również źródłem wapnia oraz żelaza i witaminy A. Szklanka wody z cytryną dostarczy organizmowi wielu ważnych mikroelementów, jednocześnie zawiera bardzo mało kalorii.

Skutecznie nawadnia organizm

Wystarczające nawodnienie jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym dla właściwej pracy mózgu. Woda z cytryną na czczo doskonale nawadnia. W porównaniu z czystą wodą zawiera większą ilość elektrolitów, dlatego jest skuteczniejsza. Również zwyczaj picia wody codziennie rano będzie zapobiegać odwodnieniu.

Pomaga usunąć kamienie nerkowe

Woda z cytryną rano ma pozytywny wpływ na kondycję nerek, dlatego zalecana jest osobom cierpiącym na dnę moczanową i kamienie nerkowe. Cytryna zawiera duże ilości kwasu, który zapobiega wiązaniu się wapnia i zmniejsz ryzyko powstawania kamieni nerkowych. Badania naukowe wykazują, że substancje znajdujące się w soku z cytryny nie tylko zapobiegają formowaniu się nowych kamieni, ale mogą również rozpuszczać te już istniejące.

Wpływa korzystnie na układ pokarmowy

Woda z cytryną na czczo działa bardzo korzystnie na układ pokarmowy. Osoby, które regularnie sięgają po ten napój, chwalą go za łagodzenie zgagi oraz regulowanie rytmu wypróżnień. Woda z dodatkiem cytryny poprawia trawienie. Może przyspieszać wydzielanie żółci, co ułatwia rozkładanie tłuszczy znajdujących się w pożywieniu. Jest zalecana kobietom w ciąży, ponieważ zmniejsza poranne mdłości. Wypita po posiłku odświeża oddech.

Woda z cytryną – właściwości odchudzające

Picie wody z cytryną jest zalecane osobom, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów. Wprawdzie napój nie zastąpi odpowiedniej diety oraz ćwiczeń, jednak może pomóc w skutecznym odchudzaniu. Wypicie szklanki wody przed posiłkiem pozwala na ograniczenie zjadanych porcji. Sok z cytryny dodatkowo zmniejszy apetyt i poprawi trawienie. Dobre nawodnienie organizmu przyspiesza przesuwanie się treści pokarmowej w jelitach.

Przeciwwskazania do picia wody z cytryną

Woda z sokiem z cytryny wpływa bardzo korzystnie na zdrowie, jednak warto pamiętać, że częste picie tego kwaśnego napoju może pogorszyć kondycję szkliwa na zębach. Z tego powodu warto przepłukać jamę ustną czystą wodą, a także unikać mycia zębów bezpośrednio po wypiciu wody z cytryną. U niektórych osób cierpiących z powodu problemów żołądkowych sok z cytryny może również powodować podrażnienie przewodu pokarmowego.

Gazetka NETTO