Woda gazowana czy niegazowana? Która jest zdrowsza?

10-04-2017

Woda gazowana czy niegazowana? Która jest zdrowsza?

Większość publikacji dotykających tematu zdrowego żywienia wskazuje na potrzebę picia minimum 1,5 litra wody dziennie, tymczasem najnowsze wskazania dietetyczne mówią o litrze na każde 30 kilogramów masy ciała. Podpowiadamy, jaką wodę wybierać: gazowaną czy niegazowaną i jak wyrobić w sobie nawyk regularnego picia wody.

Woda – czy wiesz jak ważna jest dla Twojego organizmu?

Nasze ciało w minimum 60% składa się z wody – to znany wszystkim frazes, powtarzany jak mantra przez lekarzy i dietetyków. Niestety okazuje się, że Polacy wciąż piją zbyt małe ilości wody. Tymczasem woda jest nam niezbędna w większości procesów życiowych – bez niej nie jesteśmy w stanie poprawnie funkcjonować! Dlaczego należy pić wodę? Oto kilka powodów, dla których każdy z nas powinien natychmiast pójść do kuchni po szklankę wody:

  1. Woda jest podstawowym budulcem organizmu – każda nasza komórka potrzebuje jej do swoich procesów życiowych.
  2. Chroni nasze tkanki – jest podstawowym składnikiem naszych płynów ustrojowych, chroni nasz mózg, rdzeń kręgowy, oczy a także poprawia ruchomość stawów.
  3. Reguluje temperaturę naszego ciała – m.in. poprzez pocenie się, co jest po prostu wydalaniem wody przez powierzchnię skóry.
  4. Poprawia trawienie – jest składnikiem śliny, soków żołądkowych oraz żółci, bez których nie może przebiec prawidłowy proces trawienia.
  5. Odchudza – nie tylko oszukuje głód – często zaleca się pić szklankę przed posiłkiem, ale też przyspiesza trawienie.
  6. Oczyszcza – toksyny są wydalane z naszego organizmu przez mocz i pot – im więcej wody, w organizmie, tym więcej wydalonych toksyn.
  7. Poprawia samopoczucie i wyniki w sporcie – dzięki m.in. regulowaniu ciśnienia oraz poprawie zdolności mięśni do skurczów.

Woda gazowana a niegazowana – co wybrać?

Bardzo wiele osób zadaje lekarzom pytanie, co wybrać: wodę gazowaną czy niegazowaną. Z punktu widzenia składu wody nie jest ważne, na którą formę postawimy. Zawartość składników mineralnych jest uzależniona m.in. od tego, czy jest to woda mineralna czy źródlana. Woda gazowana często jest wybierana ze względu na to, że szybciej gasi pragnienie, wiele osób zwraca też uwagę na fakt, że taka woda inaczej smakuje – wydaje się słodsza i przyjemniejsza w smaku. Pamiętajmy jednak, że w przypadku wody gazowanej to nie uczucie pragnienia ma być wskazaniem do nawodnienia organizmu, ale ilość wody wypitej w ciągu dnia. Warto również naprzemiennie wybierać wodę nasyconą i nienasyconą CO2 – gaz może powodować nieprzyjemne uczucie rozpychania żołądka lub wzdęcia. Nie podawajmy wody gazowanej dzieciom, zwłaszcza małym – piją zbyt łapczywie i gaz może dostać się do nosa i podrażnić śluzówkę. Również osoby w podeszłym wieku nie powinny często po nią sięgać, ponieważ ich żołądki często są delikatne i łatwo o podrażnienia.

Woda gazowana często jest świetnym pomysłem na to, by nauczyć się pić wodę w ogóle. Wiele osób lubi jej smak i fakt, że przez nasycenie dwutlenkiem węgla przypomina im tak lubiane napoje gazowane. Jeśli więc jesteśmy zdrowi i nie mamy problemów gastrycznych, spokojnie możemy postawić na wodę gazowaną. Są jednak osoby, którym taka woda może szkodzić. Osoby, które powinny się wystrzegać picia wody nasyconej CO2 to:

  • kobiety w ciąży i matki karmiące
  • małe dzieci
  • osoby stosujące lekkostrawną dietę przepisaną przez lekarza
  • osoby z problemami gastrycznymi jak zgaga czy refluks
  • chorujący na zespół jelita drażliwego
  • osoby chore na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc
  • osoby skarżące się na dolegliwości krtani
  • osoby mające nadciśnienie tętnicze
  • podczas uprawiania sportu
  • w stanach pooperacyjnych

Inni mogą wybierać w zależności od preferencji – dla dorosłej zdrowej osoby nie ma przeciwwskazań do sięgania po wodę gazowaną.

Wiele osób pyta, czy możemy część dawki dziennej zastąpić innymi napojami - owszem, jeśli są to ziołowe lub owocowe herbatki. Warto również wypijać jedną lub dwie szklanki dziennie soków owocowych, jednak w przypadku diet odchudzających pamiętajmy, że sok zawiera sporo kalorii - musimy je uwzględnić w dziennej podaży kalorii.

Proste sposoby jak pić więcej wody

Wiesz już, że musisz więcej pić i najlepiej, by była to po prostu woda. Masz jednak problem z piciem takiej ilości – nie jesteś jedyną osobą, która się z tym zmaga. Mamy dla Ciebie kilka wskazówek co zrobić, by zwiększyć jej ilość w ciągu dnia.

  1. Idąc do pracy, zabierz ze sobą butelkę wody, minimum 1 litr i postaw ją w widocznym miejscu, najlepiej na biurko. Za każdym razem gdy na nią spojrzysz, przypomnisz sobie o piciu.
  2. Skorzystaj z kartek-przypominajek i naklej na monitorze lub telefonie informację „pij wodę”.
  3. Ustaw sobie przypomnienie w telefonie co godzinę i gdy alarm zadzwoni wypijaj pół szklanki wody. Możesz również skorzystać z jednej z licznych aplikacji przypominających o piciu wody.
  4. Zrób tygodniowy plan picia wody i odhaczaj każdą wypitą szklankę.
  5. Codziennie rano wypijaj szklankę ciepłej wody z cytryną. Jeśli już wyrobisz sobie taki nawyk, wprowadź drugą szklankę, np. z płynnym chlorofilem lub sokiem z aloesem.
  6. Przed pójściem spać wypij obowiązkowo pół szklanki.
  7. Kup sobie ładny bidon i noś ze sobą wodę wszędzie gdzie idziesz.
  8. Staraj się urozmaicać wodę poprzez dodawanie do niej różnych owoców sezonowych, np. truskawek, borówek, arbuza, wyciśniętego soku z grejpfruta czy kawałków zielonego ogórka.
  9. Wyrób w sobie nawyk picia wody po jakiejś konkretnej czynności, na przykład pójściu do toalety.
  10. Obowiązkowo pij szklankę wody po każdej filiżance kawy lub lampce czy kieliszku alkoholu.
  11. Pij wodę na 30 minut przed każdym posiłkiem.

Gazetka NETTO