Właściwości jabłka: kalorie, wartości odżywcze, indeks glikemiczny

dn. 8. maja 2018 r.

Właściwości jabłka: kalorie, wartości odżywcze, indeks glikemiczny

Pewne znane angielskie przysłowie mówi o tym, iż jedzenie jednego jabłka dziennie pozwoli nam na uniknięcie wizyt u lekarza.

Czy jest tak w istocie? Z całą pewnością można stwierdzić, że ten popularny, łatwo dostępny i tani owoc jest prawdziwie bogatym źródłem witamin, minerałów i niezbędnych organizmowi człowieka składników odżywczych. Spożywanie jabłek niesie za sobą mnóstwo korzyści, są one również świetną przekąską dla osób pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów lub dbających o zdrową dietę.

Dlaczego warto jeść jabłka? Witaminy, składniki mineralne i właściwości

Ile kalorii mają jabłka? Okazuje się, iż zdecydowanie mało - to właśnie dlatego ten owoc jest szczególnie polecany osobom będącym na diecie. Sporej wielkości jabłko to niecałe 100 kcal! Jednak niska kaloryczność nie jest jedyną przyczyną, dla której osoby odchudzające się chętnie sięgają po ten owoc. Ogromnym atutem jabłek jest bowiem zawartość pektyn - jest to rodzaj błonnika pokarmowego. Organizm człowieka nie trawi błonnika, jednak po spożyciu pęcznieje on w żołądku, dając uczucie sytości i pozwalając na uniknięcie poczucia głodu i wiążącego się z tym podjadania niezdrowych przekąsek. Pektyny pobudzają również do pracy układ trawienny - najprościej mówiąc, spożywanie jabłek przyspieszy przemianę materii i zlikwiduje problem z zaparciami.

Każde jabłko jest obfitym źródłem witamin: C, B, E, K, beta-karotenu, minerałów i antyoksydantów. Szczególną uwagę warto zwrócić na te ostatnie - to właśnie ich zasługą jest młody wygląd, dobre samopoczucie i zdrowa cera. Warto więc wiedzieć o tym, że spożywając często jabłka sprawimy, że nasza cera stanie się świetlista i młodzieńcza, a my sami poczujemy się znacznie lepiej i odkryjemy w sobie nowe pokłady energii. Antyoksydanty to również ochrona przed chorobami, uznawanymi za choroby cywilizacyjne - takimi jak nowotwory, cukrzyca i choroba Alzheimera. Witamina C doskonale zapobiega przeziębieniom i wspomaga gojenie się ran, natomiast beta-karoten w wyjątkowo skuteczny sposób poprawia stan skóry, włosów i paznokci.

Działanie odkwaszające i przeciwalergiczne jabłek

Dieta przeciętnego człowieka na ogół nie należy do najzdrowszych. Zazwyczaj sięgamy po słodycze, wysoko przetworzone produkty, spożywamy duże ilości pieczywa oraz pokarmów mięsnych. Tego typu jedzenie zakwasza nasz organizm, podczas gdy jabłka charakteryzują się działaniem odwrotnym - alkalicznym. Dzięki temu ich spożywanie pomaga przywrócić niezbędną równowagę kwasowo-zasadową w organizmie i sprawić, że poczujemy się lepiej, a nasza odporność poprawi się w zauważalnym stopniu.

Zawarta w jabłkach kwercetyna to substancja, która wpływa na wydzielanie w organizmie człowieka histaminy - substancji powiązanej z występowaniem reakcji alergicznej na dany czynnik. Spożywanie jabłek ma więc działanie przeciwalergiczne - jabłka więc nie tylko wyjątkowo rzadko powodują alergie, ale nawet mogą im zapobiegać! To dobra wiadomość dla wszystkich młodych mam - jabłka praktycznie na pewno nie zaszkodzą najmłodszym i można śmiało podawać je nawet małym dzieciom, gdyż przypadki uczuleń na jabłka występują jedynie sporadycznie.

Flawonoidy - skuteczna broń przeciwko rakowi

Zostało udowodnione, iż zawarte w jabłkach flawonoidy mają działanie przeciwnowotworowe - zapobiegają pojawieniu się nowotworu, a ponadto hamują proces rozwoju nowotworu już istniejącego. Osoby spożywające duże ilości pokarmów zawierających flawonoidy zostały uznane za te, u których ryzyko wystąpienia nowotworu jest niższe. Flawonoidy wpływają na cykl komórkowy, nie dopuszczając do powstawania i namnażania się komórek raka. Spożywanie jabłek może więc być formą profilaktyki - ten smaczny owoc, włączony do codziennego jadłospisu, może doskonale wpłynąć na nasz stan zdrowia!

Jak spożywać jabłka?

Surowe, gotowane, pieczone, a może w formie soku? W jaki sposób najlepiej jest spożywać jabłka, aby przyniosły nam one jak najwięcej korzyści? Wiele osób twierdzi, iż najzdrowsze są jabłka surowe i zupełnie nieprzetworzone - jest w tym wiele prawdy, ponieważ obróbka termiczna owoców może pozbawiać je pewnych składników odżywczych i zmniejszać ich cenne dla organizmu działanie. Surowe jabłka mogą jednak okazać się nieodpowiednie dla tych, którzy borykają się z problemami z żołądkiem. Podrażniona śluzówka tego narządu i wrzody mogą bardzo źle reagować na kwaśny sok owocu. Rozwiązaniem może być więc ugotowanie go, bądź też spożywanie w towarzystwie innych, bardziej łagodnych dla żołądka produktów.

Inaczej ma się sprawa w przypadku osób z cukrzycą - dla takich osób znacznie lepsze będą surowe, nieprzetworzone jabłka. W innym przypadku mogą się one bowiem przyczynić do niebezpiecznego dla chorego podwyższenia poziomu cukru we krwi. Istnieje bardzo wiele sposobów na przyrządzenie jabłek - świetnie komponują się one zarówno z deserami i słodkościami, jak i z daniami wytrawnymi i mięsnymi. Można więc zadbać o włączenie ich do codziennej diety bez konieczności czynienia jakichkolwiek wyrzeczeń.

Jabłka dla dzieci - smak i zdrowie

Wszyscy doskonale wiemy, jak ważne jest to, aby dzieci odżywiały się zdrowo - wpływa to na ich zdrowy rozwój i dobre samopoczucie. Jabłko jest świetnym owocem dla dzieci - łatwe do zjedzenia, może posłużyć za smaczną, szybką przekąskę, zastępującą niezdrowe słodycze i chipsy. Jabłko potrafi na dłuższy czas nasycić - dzięki temu dziecko nie będzie poszukiwało niezdrowych alternatyw dla tej owocowej przekąski. Jabłka nie uczulają, a zawarte w nich składniki odżywcze wspaniale służą zdrowiu dzieci. Nie bez powodu to właśnie jabłka są podawane malutkim dzieciom na początku wprowadzania do ich diety nowych pokarmów - jest lekkostrawne i bezpieczne dla tak młodego organizmu.

Podsumowując - codzienne spożywanie jabłek niesie za sobą wiele korzyści, a wspomniane na początku treści przysłowie ma w sobie istotnie wiele prawdy! Warto więc zadbać o to, aby każdego dnia w naszym jadłospisie pojawił się kawałek jabłka - do śniadania, obiadu, kolacji, lub jako przekąska w szkole, pracy lub domu.

Gazetka NETTO