Serek wiejski – szybko, łatwo i pysznie!

06-03-2017

Serek wiejski – szybko, łatwo i pysznie!

Jedni go uwielbiają i nie wyobrażają sobie bez niego kuchni, inni uważają za wysoko przetworzony produkt. Kto ma rację? Czy serek wiejski zasługuje na stałe miejsce w naszych lodówkach?

Na polskim rynku pojawił się na początku lat 90., jak wiele innych, nowych i nieznanych dotąd rarytasów. Pierwszy produkt tego typu wypuściła w 1992 roku OSM Piątnica. Prawdziwy boom na ten produkt przyszedł jednak około dziesięć lat później, wraz ze wzrostem popularności diet niskowęglowodanowych i wysokobiałkowych. Wiele osób czuje jednak dezorientację, czy serek wiejski jest zdrowy i powinien być uwzględniany w codziennej diecie.

Serek wiejski – czy jest zdrowy?

Serek wiejski otrzymujemy z twarogu granulowanego (uzyskanego przez proces dodania enzymu do mleka) oraz śmietanki i soli. Choć prawdą jest, że jest on produktem przetworzonym, musimy oddzielić produkty przetworzone od wysokoprzetworzonych. Przykładowo produktem przetworzonym będzie passata, produkt zdrowy i zalecany przez dietetyków jako zawierający więcej likopenu niż świeże pomidory. Za produkty wysokoprzetworzone uznamy te, które wymagają użycia m.in. polepszaczy, zagęszczaczy, barwników i innych chemicznych substancji mających wpływ na smak i konsystencję oraz potrawy. Porównując przykładowo do chrupek kukurydzianych czy parówek, serek wiejski to zdecydowanie produkt niskoprzetworzony, a więc taki, który możemy uwzględnić w codziennej diecie, a nie jako rzadki przysmak. Wniosek: spokojnie możemy jeść każdego dnia!

Warto również wspomnieć, że serek wiejski zawiera witaminy z grupy B – B2, B6 i B12 oraz wapń.

Serek wiejski a dieta

Bardzo często spotykamy się z propozycją spożywania serka wiejskiego na kolację jako idealnego posiłku białkowego – poleca go wielu kulturystów na siłowni i popularnych forach internetowych skierowanych dla osób dbających o piękną rzeźbę i siłę. Czy rzeczywiście jest to dobry wybór? Przyjrzyjmy się makroskładnikom zawartym w 100g serka wiejskiego:

białko – 12 gramów

węglowodany – 2,4 grama

tłuszcze – 3 gramy

Serek nie jest też składnikiem wysokokalorycznym – 100 gram produktu zawiera około 100 kalorii, co oznacza, że porcja jednego 200-gramowego opakowania dostarczy nam około 200 kalorii i ponad 20 gram białka. A wszystko to niedrogo i smacznie, a także sycąco – tak, serek wiejski należy do produktów sycących na długo.

Jeśli chcemy urozmaicić sobie kolację, dodajmy do serka niskokaloryczne warzywo typu pomidor, ogórek lub szczypiorek – to urozmaici wieczorny posiłek i nie wpływie w przesadny sposób na jego kaloryczność. Jeśli jesteśmy na diecie unikajmy kolacji na słodko z dodatkiem owoców, miodu lub musów owocowych, które znacząco podniosą kaloryczność posiłku i ilość spożywanych węglowodanów.

Jak podawać serek wiejski?

Serek wiejski ma trzy zalety – jest smaczny, zdrowy i... szybki w przygotowaniu. Tak naprawdę wystarczy podać go z dodatkiem ulubionego warzywa lub owocu, a już mamy pyszny i zdrowy posiłek gotowy. I choć produkt ten kojarzymy zwykle ze śniadaniem lub kolacją, możemy podawać go także na zdrowy deser, na przykład dodając suszone owoce, orzechy i ewentualnie odrobinę miodu lub... na obiad! Tak – serek wiejski może być dodatkiem do makaronu, składnikiem wysokobiałkowego obiadu z gotowanym na parze kurczakiem, porami i papryką lub farszem naleśników, jeśli dodamy go do szpinaku zamiast wysokokalorycznej fety. Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia, dlatego warto rozpocząć kulinarne eksperymenty i potraktować gotowanie jako wspaniałą zabawę i czas relaksu i kreatywnego działania.

Przepisy z serkiem wiejskim

Aby zachęcić Was i zainspirować do jedzenia serków wiejskich, proponujemy kilka prostych i smacznych przepisów z wykorzystaniem serka wiejskiego – na pewno zachwycą całą Waszą rodzinę!

Klasyka na słodko

  • pół opakowania serka wiejskiego
  • brzoskwinia
  • garść borówek amerykańskich
  • kilka listków mięty
  • łyżeczka miodu

Brzoskwinię kroimy w kostkę, miętę drobno siekamy, wszystkie składniki łączymy razem i podajemy.

Wiosenne śniadanie

  • pół opakowania serka wiejskiego
  • spory pomidor
  • 2-3 rzodkiewki
  • pół pęczka szczypiorku
  • świeżo mielony pieprz

Pomidor parzymy, obieramy ze skórki i kroimy w kostkę. Rzodkiewkę ścieramy na tarce, szczypiorek drobno siekamy, wszystkie składniki łączymy razem. Jeśli jesteśmy głodni, możemy zjeść dodatkowo 2-3 kromki pieczywa chrupkiego.

Placuszki z serka wiejskiego

  • pół opakowania serka wiejskiego
  • pół banana rozdrobionego widelcem
  • 1 jajko
  • 2 łyżki mąki
  • opcjonalnie łyżeczka ksylitolu (ew. cukru)

Białko ubić na sztywną pianę, żółtko wymieszać z serkiem, bananem, maką i ksylitolem. Delikatnie wmieszać pianę z białka, kłaść na rozgrzanej patelni z odrobiną masła klarowanego lub oleju kokosowego i smażyć małe placuszki.

Sałatka do pracy

  • pół opakowania serka wiejskiego
  • pół grejpfruta
  • 2 liście sałaty
  • pół ogórka zielonego

Ogórek pokroić w cząstki, wymieszać z serkiem. Na dno naczynia ułożyć liście sałaty, wyłożyć serek z ogórkiem, wierzch udekorować cząstkami grejpfruta.

Białkowy szejk

  • opakowanie serka wiejskiego
  • łyżka kakao
  • pół szklanki maślanki
  • łyżeczka miodu

Wszystkie składniki blendujemy razem.

Gazetka NETTO