Pyszne soki i ich właściwości

06-03-2017

Pyszne soki i ich właściwości

Gaszą pragnienie, sycą, sprawiają, że nasza skóra lśni blaskiem, a włosy i paznokcie są piękne i zdrowe. Soki – bogactwo natury zawarte w szklance napoju.

Na pytanie, czy warto pić soki, odpowiedź jest oczywista. O wiele lepiej jest zapytać – jakie należy pić soki i kiedy warto je włączyć do swojej diety.

Sok jabłkowy

Ulubiony sok większości dzieci, słodki i delikatny, a także bardzo zdrowy. Znacie słynne angielskie powiedzenie „ann aplle a day keeps the doctor away” (tłum. Jabłko dziennie pozwala uniknąć lekarza)? To właśnie swoim zdrowotnym właściwościom zawdzięcza swoją sławę. Co ciekawe, wiele osób nie uważa go za zbyt zdrowy, właśnie z powodu zbyt słodkiego smaku, jednak kanadyjscy naukowcy wykazali, że to właśnie ten sok zawiera najwięcej polifenoli, w tym taniny. Ciekawostką jest fakt, że sok winogronowy, uważany za najlepsze źródło polifenoli, zajął drugie miejsce. Polifenole wykazują działanie antynowotworowe, warto więc uwzględnić sok jabłkowy w swojej codziennej diecie. Dodatkowo sok ten wzmacnia ogólną odporność i zapobiega infekcjom dróg oddechowych. Wypity z dodatkiem mięty świetnie odświeża oddech.

Świetny jako:

- napój dla dzieci

- składnik drinków

Sok pomarańczowy

Drugi najpopularniejszy sok w Polsce, lubiany ze względu na przyjemny smak i zapach. Od lat polecany jako uzupełnienie witaminy C, której zawiera całkiem sporo. Dodatkowo może pochwalić się działaniem antyutleniającym dzięki zawartości flawonoidów. Dlatego jak najbardziej warto uwzględnić sok pomarańczowy w zdrowej diecie, ponieważ wykazuje działanie antyrakowe w przypadku takich nowotworów jak rak wątroby, jelita grubego i sutka. Oczywiście najlepiej wybierać sok z miąższem, który jest nie tylko najsmaczniejszy, ale też dzięki cząstkom owoców dostarczy naszemu organizmowi błonnika.

Świetny jako:

- napój dla dzieci

- baza dla zielonych szejków, świetnie komponuje się ze szpinakiem

- składnik drinków

Sok grejpFrutowy

Ten sok ma wielu zwolenników, jak i przeciwników. Przez jednych uważany za mniej smaczną wersję soku pomarańczowego, przez innych ceniony za ciekawszy i mniej słodki smak. Jednak nawet dla osób, które są niechętne spożywaniu soku grejpfrutowego radzimy przełamanie się i sięgnięcie po szklankę tego napoju, ponieważ zawiera mnóstwo witaminy C i przeciwutleniaczy. Do jego słynnych właściwości należy też przyspieszanie metabolizmu i spalania tkanki tłuszczowej, co sprawia, że sok ten jest chętnie wybierany przez osoby będące na diecie.

Świetny jako:

- naturalny energetyk, świetnie orzeźwia i stawia na nogi

- składnik diety odchudzającej (w tym przypadku konieczny jest sok bez dodatku cukru)

Uwaga: antybiotyki i niektóre leki wchodzą w reakcje z sokami, zwłaszcza grejpfrutowym. Nigdy nie należy popijać nim żadnych leków i zadbać o przerwę pomiędzy ich spożywaniem (według najnowszych badań powinna on wynosić minimum 4 godziny).

Sok marchewkowy

Poczciwa i dostępna cały rok marchewka była polecana nam przez nasze babcie by uzyskać ładny, śniady kolor karnacji. Faktycznie dzięki zawartości karotenoidów, zwłaszcza beta-karotenu skóra potrafi nabrać ładnego, zdrowego odcienia, a także jest bardziej odporna na promienie słoneczne. Sok marchwiowy jest wyjątkowo bogaty w witaminy takie jak A, C i E, wpływa korzystnie na wzrok, ma niski indeks glikemiczny i ma działanie przeciwcukrzycowe. Dodatkowo polecany jest też osobom mającym problem z ciśnieniem krwi, ponieważ pozwala go wyregulować – a to nadal nie wszystkie dobroczynne funkcje soku z marchwi, który nieustannie zaskakuje naukowców badających jego właściwości. Wniosek? Sok marchwiowy to świetna inwestycja w zdrowie i niezbędnik w codziennej zdrowej diecie.

Świetny jako:

- napój dla osób planujących opalanie się

- baza dla warzywno-owocowych szejków, świetnie komponuje się x większością soków, najpopularniejsze połączenia to marchew i jabłko, marchew i banan oraz marchew i pomarańcza

Sok pomidorowy

Choć często niechętnie kupowany, kojarzony niesłusznie z zupą pomidorową i uważany za niesmaczny, sok pomidorowy to ostatni, ale bardzo ważny punkt na naszej liście zdrowych soków. Szczególnie mężczyźni powinni po niego sięgać, gdyż zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty aż o 34%, jeśli jest pity kilka razy w tygodniu. Ale nie tylko – u kobiet pomaga zapobiegać rozwojowi raka szyjki macicy. Co ciekawe pomidor to, obok marchewki, warzywo, które przetworzone zawiera więcej substancji antynowotworowych niż surowy. Mowa o likopenie, który jest składnikiem dodatkowo ograniczającym ryzyko występowania zawałów, zwalcza wolne rodniki, działając przeciwstarzeniowo i poprawia gęstość kości, zapobiegając osteoporozie. Co ważne, wchłanianie likopenu poprawia obecność zdrowych tłuszczy, dlatego naukowcy radzą dolewać kilka kropli oleju, np. lnianego zimnotłoczonego lub oliwy do szklanki soku pomidorowego.

Świetny jako:

- napój dla osób na diecie, niskokaloryczny i sycący

Pomimo tylu zalet soków pamiętajmy, że są to napoje o dość dużej ilości kalorii. Nie powinny być więc stosowane jako zamiennik wody, zwłaszcza przez osoby na diecie. Soki pijemy powoli, tak, by wymieszały się jeszcze w jamie ustnej ze śliną, gdzie zachodzi pierwsze trawienie. To pozwoli w pełni skorzystać z ich dobrodziejstwa.

Gazetka NETTO