Migdały - właściwości i wartości odżywcze

03-04-2017

Migdały - właściwości i wartości odżywcze

Migdały to najszlachetniejsze z orzechów, doceniane przez ludzkość od tysiącleci. Są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Dowiedz się, dlaczego warto włączyć je do swojej diety.

Migdały – właściwości

Te niepozorne orzechy są bardzo zdrowe - zwracają uwagę lekarze i dietetycy oraz proponują uwzględnić je w codziennym menu. Co takiego zawierają, że nazywa się je "królem orzechów"?

Najważniejsze składniki odżywcze migdałów to:

  • witamina E, która utrudnia złemu cholesterolowi LDL zaleganie w ścianach naczyń
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe o właściwościach przeciwzakrzepowych i obniżających poziom złego cholesterolu
  • flawonoidy o właściwościach przeciwutleniających
  • potas regulujący ciśnienie tętnicze

Z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Aston w wielkiej Brytanii wynika, że migdały zmniejszają ryzyko rozwoju chorób serca – zawdzięczamy to właśnie witaminie E, flawonoidom i niezbędnym nienasyconym kwasom tłuszczowym. Naukowcy zwracają też uwagę na ich dobroczynne działanie w przypadku osób chorych na cukrzycę, a także chorobach dróg żółciowych i górnych dróg oddechowych.

Migdały w codziennej diecie

Czy warto uwzględnić migdały w naszym codziennym menu? Jak najbardziej! Są one nie tylko smaczne i zdrowe, ale też bardzo sycące, m.in. dzięki dużej zawartości błonnika. Wielu dietetyków i trenerów osobistych poleca małą garść migdałów jako przekąskę pomiędzy posiłkami. W ten sposób nie tylko nie będziemy głodni, ale dostarczymy też sobie energii do działania. Taka przekąska jest m.in. uwzględniania w diecie Davida Kirscha, trenera gwiazd Hollywood, który propaguje dietę odchudzającą opartą na świeżych warzywach, niektórych owocach i chudych źródłach białka, jak ryby i drób. Z jego rad korzystają m.in. Heidi Klum, była modelka i aniołek Victoria'a Secret oraz Liz Taylor. Obie panie dzięki niemu w rekordowym tempie wróciły do formy po porodzie! Migdały są idealne dla kobiet w ciąży, które często zmagają się ze zgagą i problemami gastrycznymi, a nie mogą brać leków – to właśnie dzięki tym niepozornym orzechom, które neutralizują kwasy żołądkowe złagodzą swoje dolegliwości. Ponadto migdały są bogatym źródłem kwasy foliowego, niezbędnego w prawidłowym rozwoju dziecka w łonie matki.

Ze względu na wysoką zawartość białka (20%) migdały powinny też być uwzględnione w diecie wegetarian i wegan. Dzięki wysokiej zawartości aminokwasu argininy, odpowiadającej za regenerację mięśni powinni też sięgać po nie sportowcy. Arginina jest też niezbędna dla włosów i paznokci, podobnie jak witamina B – stąd warto uwzględnić kilka migdałów w porannej porcji muesli, do którego dorzucimy także płatki owsiane, orzechy, rodzynki i starte jabłko.

Migdały w kuchni

Ze względu na swój przyjemny, lekko słodki smak migdały są zwykle stosowane w kuchni jako składnik wypieków. Tradycyjne mazurki wielkanocne nie byłyby tym samym gdyby nie dodatek migdałów, a wiele ciast zyskuje dzięki nim dodatkowy aromat. Zarówno zwolennicy zdrowej kuchni, jak i osoby na diecie roślinnej chętnie korzystają z migdałów, które zmielone i połączone z mlekiem roślinnym tworzą gotowe kruche spody do ciasta. W ten sposób może powstać baza np. do naszego sernika, następną warstwą będzie odpowiednio doprawione mielone tofu lub ugotowana w mleku roślinnym, posłodzona i zblendowana kasza jaglana. Na wierzch przygotowuje się galaretkę z soku owocowego i agaru (roślinnej żelatyny). Taki „sernik” jest nie tylko ciekawą, ale też zdrową opcją na talerzu osób, które odżywiają się roślinnie lub cenią sobie zdrową kuchnię.

Obecnie bardzo popularne jest mleko migdałowe, które można kupić w wielu sklepach na dziale ze zdrową żywnością. Oczywiście możemy również sporządzić je samodzielnie – w tym celu namaczamy migdały, a potem blendujemy je wraz z przegotowaną wodą i odrobinę solimy. Coraz większą popularność zdobywa na blogach o kuchni wegańskiej przepis na ser z migdałów, który w zależności od przygotowania może być śniadaniowym twarożkiem, fetą, a nawet (po dodaniu m.in. kurkumy i płatków drożdżowych) czymś a'la ser żółty.

Migdały w kosmetyce

Z migdałów sporządza się olej migdałowy, który jest chętnie wykorzystywany także w pielęgnacji urody. Dzięki wysokiej zawartości witaminy E działa antyutleniająco, dzięki czemu producenci chętnie korzystają z jego dodatku w kremach ochronnych i przeciwzmarszczkowych. Oczywiście jak każdy olej także natłuszcza i uelastycznia skórę. Jeśli mamy suchą skórę, możemy go stosować solo, wcierając w ciało i twarz po kąpieli. Możemy również wykorzystać go do olejowania włosów, najlepiej sprawdza się u włosów wysokoporowatych, które często są kręcone lub falowane. Niewielką ilość oleju pasmo po paśmie wcieramy w końcówki włosów i zostawiamy minimum na godzinę, po czym myjemy włosy jak zwykle. Na bazie oleju możemy też stworzyć ciekawe maseczki:

  • do skóry suchej: łyżeczkę oleju mieszamy z łyżką słodkiej śmietanki oraz kilkoma kroplami cytryny i nakładamy obficie na twarz, szyję i dekolt. Po 20 minutach spłukujemy.
  • do skóry normalnej i mieszanej: łyżkę glinki różowej mieszamy z olejem tak, by powstała nam gęsta pasta. Nakładamy na twarz i zmywamy po 10 minutach. Dzięki olejowi glinka nie zasycha, co pozwoli nam w pełni wykorzystać jej właściwości.

Na bazie migdałów możemy również przygotować peeling do ciała lub twarzy. W przypadku peelingu do twarzy mielimy migdały wraz z łupinkami na drobno i mieszamy z olejem migdałowym. W przypadku ciała pamiętajmy, by zmielone migdały były bardziej ziarniste, tak, by mocniej ścierały martwy naskórek.

Gazetka NETTO