Kiszone buraki - właściwości, jak zrobić i sposób użycia

dn. 21. listopada 2018 r.

Kiszone buraki - właściwości, jak zrobić i sposób użycia

Czerwone buraczki są uwielbiane w naszym kraju. Są nie tylko pyszne, ale i bardzo zdrowe. Jednak jeszcze zdrowsze od surowych są kiszone buraki. Tak! Można je kisić niemal tak samo jak ogórki!

Kiszone buraki - właściwości

Buraki w tej formie są prawdziwą bombą witaminową, ale przede wszystkim zawierają bardzo cenne dla nas żelazo. Mają też pozytywny wpływ na układ krwionośny oraz pokarmowy. Sok obniża cholesterol i oczyszcza organizm z toksyn. Pomaga także w walce z przeziębieniem i grypą. Buraki świetnie sprawdzają się także w łagodzeniu dokuczliwych objawów menopauzy.

Kiszone buraki - przepis

Jak zrobić kiszone buraki? To bardzo proste. Oto przepis w kilku krokach:

  • buraki umyć i cieniutko obrać. - Najlepiej sprawdzą się drobniejsze, aczkolwiek mogą być i większe, ale trzeba pokroić je na mniejsze kawałki;
  • włożyć buraki do słoików i dodać czosnek oraz liść laurowy i pieprz;
  • zalać buraki wodą z solą w proporcji łyżka soli na litr wody;
  • słoiki zakręcić i pozostawić na kilka dni w temperaturze pokojowej;
  • gdy zacznie się fermentacja przenieść słoiki w chłodne miejsce;
  • po 2-3 tygodniach można już użyć buraczki;

Kiszone buraki - sposób użycia

Kiszone buraki można użyć na wiele sposobów. Bardzo znanym i popularnym sposobem jest barszcz z kiszonych buraków, który jest idealnym daniem wigilijnym. Sok z kiszonych buraków można na co dzień pić. Dobrym pomysłem na wykorzystanie samych buraków po zużyciu soku, jest sałatka z kiszonych buraków. Można ją zrobić dodając do pokrojonych buraków jajka, kiszone ogórki, kwaśne jabłka i majonez oraz sól i pieprz. Można z nich też przygotować surówkę do drugiego dania. 

Kiszone buraki czerwone stają się coraz bardziej popularne i wiele osób przekonuje się, że do kiszenia nadają się nie tylko ogórki czy kapusta. Warto oprócz sałatek z papryką czy cebulą zrobić także kiszone buraki na zimę. Jest to okres kiedy nasz jadłospis staje się uboższy jeśli chodzi o witaminy z powodu braku warzyw sezonowych. Przetwory są więc idealnym sposobem na uzupełnianie zimowych niedoborów oraz urozmaicenie zimowego jadłospisu. Kiszone buraki to kilka sposobów na posiłki i to nie tylko obiad.

 

Gazetka NETTO