Buraki w diecie człowieka – kalorie, wartości odżywcze, witaminy

dn. 22. listopada 2018 r.

Buraki w diecie człowieka – kalorie, wartości odżywcze, witaminy

W dzisiejszych czasach różne diety stały się bardzo modne. Oczywiście nie należy przesadzać, gdyż kluczem do sukcesu jest dieta zbilansowana, czyli taka, w której dostarczymy naszemu organizmowi wszystkiego po trochu. Ważnym elementem takiej diety są często niedoceniane przez nas buraki.

Właściwości zdrowotne buraków

Buraki mają bardzo dużo właściwości prozdrowotnych. Sok z buraków podnosi poziom tlenku azotu, dzięki któremu nasze naczynia krwionośne delikatnie się rozszerzają. To właśnie dzięki temu buraki przyczyniają się do obniżenia ciśnienia tętniczego. Zapobiegają one również tworzeniu się zwapnień w naczyniach. Jest to bardzo ważny element, gdyż regularne spożywanie buraków może przyczyniać się do zachowania prawidłowego przepływu krwi przez naczynia krwionośne. Ponadto warzywa te są uznanym przez medycynę naturalną sposobem zapobiegania anemii. Działają również wspomagająco w leczeniu białaczek. Betanina i inne czerwone pigmenty mają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu niszczą wolne rodniki. Duża ilość wolnych rodników w naszym organizmie może wyrządzić bardzo wiele szkód m. in. poprzez niszczenie kodu DNA w komórkach.

Buraki wzmacniają również odporność organizmu człowieka. Włączając je do naszej codziennej diety chronimy się przed przeziębieniami. Warto pomyśleć nad zwiększonym spożyciem buraków w okresach przeziębień, gdyż mogą one skrócić przebieg choroby. Buraki pomagają obniżyć poziom cholesterolu i homocysteiny, przez co działają protekcyjnie na serce. Warzywa te zawierają duże ilości kwasu foliowego. Z tego powodu szczególnie zalecane jest ich spożycie przez kobiety planujące zajście w ciążę.

Kaloryczność i wartości odżywcze

W 100 g buraków zawarte jest ok 40 kcal. Oznacza to, że buraki są produktami niskokalorycznymi w naszej diecie. Co ważne, mają one wysoki indeks glikemiczny z tego powodu nie są one zalecane w diecie cukrzycowej. Buraki to 1,6 g białka, 0,2 g tłuszczy, prawie 10 g węglowodanów oraz ok. 2,5 g błonnika.  

Ponadto buraki zawierają różne witaminy w tym: (w 100g buraków)

  • witamina C - 4 mg
  • tiamina (witamina B1) - 0,03 mg
  • ryboflawina (witamina B2) - 0,04 mg
  • niacyna (witamina B3, PP) - 0,33 mg
  • witamina B6 - 0,07 mg
  • kwas foliowy (witamina B9) - 100 µg
  • witamina A - 34 IU
  • witamina E - 0,04 mg
  • witamina K - 0,2 µg

Oprócz witamin, buraki zawierają dużo minerałów: (w 100g buraków)

  • wapń - 16 mg
  • żelazo - 0,8 mg
  • magnez - 23 mg
  • fosfor - 40 mg
  • potas - 310 mg
  • sód - 77 mg
  • cynk - 0,35 mg

Warto zaznaczyć, iż ugotowane buraki wcale nie tracą na swojej zdrowotnej wartości. Można powiedzieć, iż mają zbliżone ilości mikroskładników do surowych buraków. 

Jak ugotować buraki?

Przepis jest bardzo prosty i składa się zaledwie z kilku kroków:

  1. Buraki myjemy pod bieżącą wodą, aby pozbyć się z ich powierzchni zanieczyszczeń takich jak piasek lub ziemia.
  2. Tak przygotowane warzywa układamy w garnku.
  3. Całość zalewamy wodą i gotujemy przez ok. 40-60 min. 
  4. Sprawdzamy widelcem, czy buraki są już gotowe (będą, gdy widelec miękko wejdzie do środka każdego z gotowanych buraków).
  5. Po ugotowaniu - wyjmujemy z wody na talerz, studzimy i obieramy.

Surówki z buraków

Przepisów i pomysłów na surówki z buraków jest naprawdę bardzo dużo. Na pewno każdy z nich jest równie dobry, a powstała surówka smakuje najlepiej. Poniżej znajdziecie przepis na klasyczną surówkę z uprzednio ugotowanych buraków.

  1. Ugotowane i obrane buraki kroimy i przekładamy do miski.
  2. Marchewkę obieramy, ścieramy na tarce i przekładamy do tej samej miski.
  3. Z cebulą robimy to samo, co z marchwią.
  4. Jabłka myjemy, kroimy w ćwiartki i wykrawamy gniazda nasienne. Następnie ścieramy je na dużych oczkach i przekładamy do naszej sałatkowej miski.
  5. Sos do surówki przygotowujemy z octu, przypraw, cukru i oleju (dokładnie mieszamy).
  6. Po wymieszaniu wszystkich składników surówki z sosem wkładamy całość na ok. godzinę do lodówki. 

Podsumowanie

Burak jest bardzo zdrowym warzywem, którym warto urozmaicić naszą dietę. Należy jednak uważać w przypadku osób chorych na cukrzycę. Buraki można jeść zarówno na surowo, jak i po ugotowaniu - przepisów na surówki z buraków jest bardzo dużo. 

Gazetka NETTO