Lista zakupów

edytuj produkt

zapisz

Z Netto cenię jedzenie!    

 

Netto realizuje kolejną odsłonę kampanii dotyczącej niemarnowania żywności. Czy wiedziałeś, że za 60% marnowanej żywności odpowiadają gospodarstwa domowe? Czy w swoim domu robisz wszystko by uniknąć marnowania? Poniżej praktyczne wskazówki dla konsumentów.

 

Jeśli masz małe dzieci w domu, w Twoim domu prawdopodobnie marnuje się więcej żywności niż w innych gospodarstwach domowych. Dzieci często jedzą oczami, a potem nie radzą sobie z porcjami, w jednym tygodniu kochają jakiś produkt, w następnym nie, bywają wybredne i szybko się najadają.

Oprócz sprytnych, ale prostych nawyków, takich jak sporządzanie list zakupów i wykorzystywanie resztek, jako rodzic możesz podjąć dodatkowe kroki, aby pomóc swoim dzieciom marnować mniej żywności. 


Nasze wskazówki pomogą Ci również zaoszczędzić pieniądze i – co najważniejsze – zapewnią dzieciom narzędzia, których potrzebują, aby cenić żywność, a nie ją marnować.

 

Jak nie marnować jedzenia z dzieckiem?

  • 1. Pogłębiaj wiedzę dziecka o jedzeniu

    • Opowiadaj ciekawostki, zabieraj dziecko do sadów, ogrodów lub gospodarstw, gdzie produkowane jest jedzenie. Nie unikaj też wspólnych zakupów w sklepie. Pokaż, że można samodzielnie uprawiać marchewkę, szczypior, bazylię czy pomidorki koktajlowe, nawet jeśli nie posiadasz ogródka. 

  • 2. Wychowuj małego kucharza

    • Pokaż dziecku, jak powstają przetwory, wciągaj do zabawy w gotowanie, pozwalaj wykonywać proste czynności samodzielnie, wspólnie sprzątajcie w kuchni – świadome dziecko będzie naturalnie współpracować.

  • 3. Planujcie razem posiłki

    • Zaangażowanie dzieci w planowanie zbuduje ich odpowiedzialność, a współdecydowanie zapobiegnie marudzeniu podczas posiłków. 

  • 4. Lista zakupów

    • Rozkładanie dań na czynniki pierwsze oraz przeliczanie składników na porcje i produkty może być dobrą zabawą. Wspólnie weryfikujcie czego brakuje Wam na pólkach Waszych kuchni i spiżarń, a potem razem spisujcie listy zakupów. 

  • 5. Strażnik zakupów

    • Pozwól dziecku pilnować przebiegu zakupów. Pilnujcie, by kupić wszystko z listy, a poza tym rozsądnie korzystać z promocji. Dla małego członka rodziny takie zakupy mogą być dobrą lekcją przestrzegania założeń. 

  • 6. Na zakupy nie chodźcie głodni

    • Nawet dorosła osoba głodna podczas zakupów skusi się na dodatkowe produkty. Uchroń zatem atmosferę zakupów oraz portfel przed nadmiarem sprawunków pilnując przekąski przed wyjściem. 

  • 7. Unikajcie przekąsek na krótko przed posiłkami

    • Dobry apetyt zagwarantują dziecku zdrowe przerwy między posiłkami i niepodjadanie bez kontroli. Dziecko, które ze smakiem zje posiłek, nie zostawi resztek.  

  • 8. Mniejsze porcje

    • Nakładając mniejsze porcje nauczysz dziecko, że lepiej nakładać tylko tyle ile się zje. Zawsze można poprosić o dokładkę.

  • 9. „Wygodne” jedzenie

    • Jeśli dziecku zaserwujesz potrawy, z którymi nie potrafi sobie poradzić, możesz być pewny, że wylądują w koszu. Przed posiłkiem przemyśl, jak ułatwić dziecku jedzenie: plasterki, kostki, adekwatne do wieku dziecka małe kawałki, a nawet wygodne sztućce mogą przyczynić się do zjedzenia pełnego posiłku. 

  • 10. Pakowanie i porcjowanie

    • Wygodne i praktyczne pojemniczki oraz estetycznie przygotowane  drugie śniadanie do szkoły lub na wycieczkę szybciej znikną niż smakołyki w nieporęcznych pudełkach czy zbyt dużych kawałkach.

  • 11. Drugie życie

    • Pokazuj dziecku, że prawie każdy produkt można powtórnie wykorzystać zamiast go wyrzucać. Przygotowujcie wspólnie posiłki z pozostałości po posiłkach z dni poprzednich. Pozwoli to dziecku lepiej wyobrażać sobie obieg produktów i pobudzi jego kulinarną wyobraźnię. 

  • 12. Naucz dziecko dzielić się jedzeniem

    • Pokazuj dziecku, że może dzielić się z innymi nie tylko zabawkami, ale także jedzeniem. Jeśli np. dziecko ma dużą porcję jakiejś przekąski, lub po prostu nie lubi czegoś, co znalazło się w jego drugim śniadaniu (np. dodanego do niego owocu), może śmiało zaproponować podzielenie się jedzeniem z koleżankami i kolegami. Dzięki temu unikniemy wyrzucenia niezjedzonego posiłku.

POBIERZ GRĘ MEMO DLA SWOICH DZIECI I ZAPOZNAJ JE Z PODSTAWOWYMI ZASADAMI NIEMARNOWANIA ŻYWNOŚCI

POBIERZ PLIK PDF, WYDRUKUJ I BAW SIĘ ŚWIETNIE!

POBIERZ GRĘ MEMO

POBIERZ KARTĘ PRACY, ZAPOZNAJ DZIECKO Z ZASADAMI SEGREGACJI ODPADÓW

POBIERZ PLIK PDF, WYDRUKUJ I BAW SIĘ ŚWIETNIE!

POBIERZ KARTĘ

POBIERZ PLANSZĘ I ZNAJDŹ DROGĘ W LABIRYNCIE ODPADKÓW

POBIERZ PLIK PDF, WYDRUKUJ I BAW SIĘ ŚWIETNIE!

POBIERZ LABIRYNTY

POBIERZ KRZYŻÓWKĘ I ODGADNIJ HASŁO

POBIERZ PLIK PDF, WYDRUKUJ I BAW SIĘ ŚWIETNIE!

POBIERZ KRZYŻÓWKĘ

ZNAJDŹ RÓŻNICE NA OBRAZKACH 

POBIERZ PLIK PDF, WYDRUKUJ I BAW SIĘ ŚWIETNIE!

POBIERZ KARTĘ

DOŁĄCZ DO ZABAWY Z NETTO I ZAPLANUJ MIESIĄC NIEMARNOWANIA ŻYWNOŚCI

POBIERZ PLIK PDF, WYDRUKUJ I BAW SIĘ ŚWIETNIE!

POBIERZ KALENDARZ

Jak uniknąć wyrzucania jedzenia do szkolnego kosza lub śmietnika na wycieczce?

  • Zasada nr 1

    • Wybierz z dzieckiem pojemnik, który będzie wygodny i praktyczny, najlepiej szczelnie zamykany i podzielony na przegródki by jedzenie nie mieszało się i nie zgniatało.
  • Zasada nr 2

    • Wybieraj takie posiłki i przekąski, które Twoje dziecko lubi. Skoro nie zjada niektórych rzeczy w Twojej obecności, z pewnością nie zrobi tego wśród rówieśników. 
  • Zasada nr 3

    • Zaangażuj dziecko do szykowania i pakowania śniadania razem z Tobą – wspólnie przygotowane będzie mu lepiej smakować.
  • Zasada nr 4

    • Nie pakuj za dużo jedzenia, bo wróci po całym dniu lub od razu wyląduje w koszu jeszcze poza domem.
  • Zasada nr 5

    • Jeśli dziecko nie zjadło drugiego śniadania, niech przyniesie je do domu – możecie je zawsze jakoś wykorzystać zamiast wyrzucać. 
  • Zasada nr 6

    • Zaproponuj dziecku, że może się podzielić przysmakami z innymi dziećmi. Zwykle kanapki kolegi smakują lepiej – od czasu do czasu mogą się przecież podzielić, zamiast wyrzucić do kosza.

Mówimy stop marnowaniu żywności i pomagamy kształtować proekologiczne nawyki w życiu codziennym. To łatwiejsze niż myślisz! Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, aby chronić środowisko.

Pamiętaj, że wyrzucenie choćby jednego jabłka kosztuje planetę kilkadziesiąt litrów wody potrzebnej do jego produkcji…

 

Jednym ze sposobów niemarnowania żywności jest mrożenie jedzenia, którego nie zdołaliśmy zjeść. Mrozić można w zasadzie wszystko: warzywa, owoce, mięso czy dania gotowe, i to bez straty cennych wartości mineralnych.

 

Prowadząc kuchnię w duchu zero waste, pamiętajmy o odpowiednim przechowywaniu warzyw i owoców. Są pary, które szczególnie źle na siebie wpływają i przyspieszają proces psucia się. Takim przykładem są ziemniaki i cebula, których nie należy trzymać w jednym pojemniku. 

 

Mrożenie najedzonych nadwyżek jedzenia to nie tylko krok w ratowaniu planety, ale także sposób na domowy budżet. Zamiast kupować nowe, wykorzystajmy zamrożone warzywa do ugotowania zupy lub zrobienia zapiekanki, a owoce wrzućmy do ciasta. Prawda, że proste?

 

Nawyk niemarnowania żywności warto kształtować już w sklepie. Starajmy się zawsze szczegółowo zaplanować swoje zakupy, a swoje potrzeby spiszmy na liście. Co więcej, zwracajmy uwagę, co wrzucamy do koszyka. “Samotny” banan przecież ma tyle samo wartości odżywczych, co ten w kiści…

 

Jak przedłużyć świeżość warzyw i owoców? To proste: myjmy je dopiero przed spożyciem. Umyte, a następnie włożone do lodówki będą psuły się szybciej. Co więcej, owoce jagodowe (truskawki, maliny) przechowujmy z szypułkami. Warzywa przed umieszczeniem w lodówce warto też dokładnie przejrzeć, oczyścić z piasku i oderwać zwiędnięte liście.

 

Odpowiednie przechowywanie warzyw i owoców to podstawowa zasada niemarnowania żywności. Pamiętajmy, że niektóre preferują temperaturę pokojową, jak: pomidory, ziemniaki, papryka czy banany. Inne wolą chłód lodówki: marchew, brokuły, winogrona, śliwki, banany. Oznacza to więc, że jabłka zwykle przechowujemy z dala od bananów. 

Planowanie posiłków i listy zakupów dla całej rodziny

  • 1. Planuj z wyprzedzeniem

    Wystarczy, że spróbujesz zaplanować tygodniowe menu. Jeśli to za dużo jak na jedne zakupy, podziel je na etapy: najpierw kup najcięższe i największe produkty, które mogą być dłużej przechowywane. Uzupełniaj zakupami codziennymi o świeże produkty np. pieczywo czy owoce, ale tylko tymi, których brakują Ci do realizacji planu dań. Dziecko może planować z Tobą i narysować menu na cały tydzień. 

     

  • 2. Sprawdź spiżarnię przed zakupami

     W Twojej spiżarni i lodówce pewnie są już produkty, które możesz wykorzystać w menu na nadchodzący tydzień. Spróbuj najpierw wykorzystać nadwyżki oraz produkty z krótkim terminem przydatności a dopiero potem uzupełniaj je nowymi produktami. Dziecko może być „strażnikiem” zapasów – pozwól mu sprawdzać stan spiżarni i meldować o brakach. 

  • 3. Planuj z kalendarzem

    Posiłki dostosuj do rytmu wydarzeń, które czekają Was w nadchodzących dniach. Jeśli dziecko ma wycieczkę, a partner lub partnerka jedzie w delegację, warto zaplanować inne posiłki i zakupy niż w tygodniu, który przebiega według standardowego planu. Jeśli wiesz, że nadchodzące dni będą pracowite, postaw na  łatwe i szybkie do przygotowania, a bardziej skomplikowane specjały zostaw na weekend.

  • 4. Dzień rozmaitości

    Jeden dzień w tygodniu można zaplanować na tzw. „dojadanie”. To dzień kreatywności i zabawy w komponowanie tzw. dań z niczego, czyli ze wszystkich pozostałości, które zebrały się w tygodniu w lodówce. Włącz dziecko w tworzenie kreatywnych zestawień produktów i wymyślanie nazw dla dań. 

  • 5. Ilości i porcje

    Robiąc listę zakupów zastanów się, ile osób będzie jadło posiłki, planuj zakupy przewidując ilość porcji. 

  • 6. Miej listę zakupów zawsze pod ręką

    Lista, którą możesz uzupełnić na bieżąco, będzie zawierać precyzyjnie to, czego potrzebujesz. Wpisuj na nią przez cały tydzień produkty, które się skończyły lub zaraz ich zabraknie.

KONKURS NA FACEBOOKU Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA ŻYWNOŚCI

PLANUJ ZAKUPY! WEŹ UDZIAŁ W KONKURSIE!

Jagna Niedzielska, edukatorka i kucharka na co dzień podpowiada, jak gotować ze smakiem, ale tak, żeby niczego nie marnować. Razem z Netto zaprasza do kreatywnego działania w duchu zero waste, czego wyrazem jest konkurs, w którym do wygrania są m.in. wspólne gotowanie z Jagną Niedzielską oraz bony na zakupy w Netto.
POBIERZ REGULAMIN

PRZECHOWUJ MĄDRZE I ZACHOWAJ ŚWIEŻOŚĆ PRODUKTÓW NA DŁUŻEJ

Resztki? Odpady? Nie! Składniki!

  • 1. Myśl "składniki" a nie "resztki"

    • Prawie każdy składnik możesz wykorzystać zamiast wyrzucić. Makaron, kawałki sera lub pieczone mięso z poprzedniego dnia możesz użyć do sałatki z ulubionym dressingiem. Wczorajsze warzywa nadadzą się do przyrządzenia na patelni lub do ugotowania zupy kremu Czerstwiejące pieczywo to materiał na zapiekanki. 
  • 2. Myśl „składniki” a nie „odpady”

    • Część odpadów możesz użyć nie tylko w kuchni. Fusy z kawy czy skorupki jajek idealnie nadają się do użyźnienia ziemi w doniczkach. Skórki od bananów nabłyszczają skórę – możesz zastąpić nimi pastę do butów. Obierki z czystych warzyw można użyć do przygotowania kostki rosołowej. 
  • 3. Zaplanuj, jak wykorzystasz pozostałości


    • Planując posiłki możesz przewidzieć, że coś prawdopodobnie zostanie, bo nie da się tego przygotować w mniejszej ilości np. pieczony kurczak. Zaplanuj od razu, jak go wykorzystasz w kolejnych dniach np. jako danie główne obiadu, element kanapek do szkoły, do sałatki na lunch, do zapiekanki na kolejną kolację.
  • 4. Przestawiaj posiłki

    • Niedojedzoną kolację wykorzystaj gdy możesz jako lunch do pracy. Jeśli dobrze to zaplanujesz, będziesz mieć zapewnione menu na cały tydzień, unikając wyrzucania jedzenia do śmieci.  
  • 5. Zrób zupę

    • Gotowane na parze, pieczone lub grillowane warzywa, następnego dnia użyj do przygotowania zupy kremu. Zmiksuj składniki z bulionem i dopraw uzupełniając grzankami (najlepiej z czerstwego pieczywa). 
  • 6. Przechowuj resztki sprytnie

    • Wybieraj szklane lub plastikowe przezroczyste pojemniki – w takich zachowasz kontrolę nad „kolekcją” resztek. Opisuj je i datuj zawartość na naklejkach lub na kawałku taśmy. 
  • 7. Porcjuj i przechowuj

    • Produkty spożywcze, których jest zbyt dużo w opakowaniu, podziel na porcje i od razu zamróź. Możesz tak potraktować np. krojone warzywa lub pieczywo. 

Gazetka NETTO